سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

قطار توسعه از خلیج‌فارس تا خزر، به رشت رسید

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)

رشت - ایرنا - قطار با گذر از مسیری پر پیچ و خم و شکافتن صخره های رشته کوه های البرز، پس از 12 سال به رشت رسید تا دروازه حرکتی شتابان به سمت توسعه استان گیلان را با تکمیل کریدور راهبردی و پراهمیت شمال - جنوب بگشاید.

 

شنیدن صدای سوت قطار و تردد با آن به اقصی نقاط کشور یکی از آرزوهای دیرینه مردم گیلان و حتی بسیاری از مسافرانی بود که همواره این استان یکی از مقاصد گردشگری آنهاست و فردا ( چهارشنبه) با حضور رئیس جمهوری، یکی از شاهکارهای مهندسی کشور به طور رسمی افتتاح می شود.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی معتقد است: با افتخار باید به مردم عزیز ایران اعلام کنیم یکی از پروژه‌های خیلی خوب، ماندگار و موثر از نظر مهندسی، طراحی و اجرای پروژه راه‌آهن قزوین - رشت است؛ این پروژه هم در مسیریابی و هم طراحی مسیر ریل و نقاطی که از آن عبور می‌کند، کاری متفاوت است و چشم‌اندازهای زیبایی دارد که در کنار پل‌ها و تونل‌هایی که در طول مسیر طراحی شده، در مجموع کاری منحصر به فرد و متفاوت را شکل داده است.
وی می گوید: این کار هم در طراحی و هم در بخش مهندسی توسط مهندسان ایرانی انجام شده و شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری کشورمان با اجرایی کردن این پروژه کاری متفاوت نسبت به پروژه‌های قبلی انجام داده‌اند؛ از همین رو از مردم کشورمان دعوت می‌کنم بعد از افتتاح پروژه و شروع بهره‌برداری از آن، سفر با قطار به رشت را در برنامه خود قرار دهند و با بازدید و لذت بردن از این مسیر به مهندسان خود افتخار و سفری مفرح را تجربه کنند.
به گزارش ایرنا، راه آهن قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر و 185 کیلومتر ریل گذاری احداث شده که 70 کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان قزوین قرار دارد. دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی کشور ، پنج طرح اولویت‌دار را با عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرح ها محسوب می شد تا اتصال استان های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممکن شود.
خط ریلی رشت - قزوین که قرار است در ادامه به بندر انزلی و آستارا متصل شود؛ کریدور شمال - جنوب را کامل می کند که در همین ارتباط محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که افتتاح این راه آهن، رونق اشتغال و کسب و کار را در گیلان در پی دارد و در توسعه و افزایش سرمایه گذاری منطقه نیز موثر است.
به بیان محمدباقر نوبخت؛ با تکمیل راه آهن گیلان، حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب تکمیل و این مسیر مهم اقتصادی، شکل می گیرد ضمن آنکه سفر از این طریق، وسیله مناسبی هم برای گیلانی‌ها و هم گردشگران در تعطیلات خواهد بود و می‌توانیم بسیاری از تنگناهای ترافیکی کنونی را پشت سر بگذرانیم.
به تصریح معاون رئیس جمهوری؛ این قطعه متفاوت از قطعات دیگر و جزو پنج پروژه اقتصاد مقاومتی است و اهمیت آن به این دلیل است که این قطعه، حلقه مفقوده باقی‌مانده از کریدور شمال - جنوب است و با توجه به بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی، این خط ریلی می تواند همزمان به سمت بندرانزلی نیز پیش رفته و این ظرفیت بزرگی است که محموله های جمهوری آذربایجان و روسیه را از این مسیر به آنها برسانیم.

** 10 میلیارد تومان ، هزینه احداث هر کیلومتر خط ریلی
مدیرکل راه آهن شمال 2 با اشاره به مصمم بودن دولت تدبیر و امید به توسعه حمل و نقل ریلی گفت: بر اساس میانگین در حال حاضر ، هزینه احداث هر کیلومتر خط ریلی 10 میلیارد تومان است.
علی خدایی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت تدبیر و امید از زمان استقرار با رویکرد توسعه حمل و نقل، اتصال حمل و نقل ریلی چندین استان از جمله همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان را در دستور کار قرار داد اما خط ریلی گیلان بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال - جنوب و اتصال دریای خزر و کشورهای همسود (CIS) در شمال کریدور و نیز امکان ارتباطی که با کشور هند و اروپا فراهم می کند، اهمیت ویژه ای دارد.
وی بیان داشت: بیش از 22 کیلومتر از این مسیر تونل و در افزون بر هشت کیلومتر، پل احداث شده که این امر نشان دهنده کوهستانی بودن مسیر ریلی است.
خدایی به مبلغ هزینه شده برای این خط ریلی نیز اشاره و تصریح کرد: تاکنون بالغ بر یک هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده و اخیرا نیز 60 میلیارد تومان برای پرداخت طلب پیمانکاران، تکمیل و تجهیز پروژه راه آهن رشت - قزوین از جمله تکمیل برخی خطوط ایستگاه ها و تجهیزات داخلی سالن ها اختصاص یافته است.
به گفته خدایی، سرعت قطار مسافری در خط ریلی رشت - قزوین 160 کیلومتر بر ساعت و سرعت قطارهای باربری 120 کیلومتر بر ساعت طراحی شده که البته برای تثبیت خط بتدریج بایستی به این سرعت رسید.
وی اضافه کرد: در صورت اتصال خط مذکور به بنادر انزلی و آستارا و تکمیل کریدور شمال - جنوب بیش از 10 میلیون تن بار از مسیر فوق ترانزیت می شود.

** کاهش هزینه حمل کالا با استفاده از خط ریلی رشت
ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک انزلی نیز با اشاره به افتتاح خط ریلی رشت - قزوین با حضور رئیس جمهوری گفت: افتتاح این خط ریلی و در ادامه اتصال آن به آستارا ، زمان حمل کالاها را سریع تر و هزینه رساندن آنها به بازارهای مقصد را کاهش می دهد.
ابوالقاسم یوسفی نژاد در گفت وگو با ایرنا افزود: حمل ریلی یکی از مواردیست که از لحاظ هزینه، برای بازرگانان به صرفه تر از حمل زمینی و حتی دریایی است چراکه در حال حاضر ما کشتی های آماده حمل به محض رسیدن کالا در دریا نداریم.
وی با اشاره به تولیدات استان همچون محصولات کشاورزی اظهار داشت: برای رساندن محصولات و کالاها به کشورهای همسود (CIS) و حتی اروپا ، هزینه حمل و نقل ریلی بسیار مقرون به صرفه و ارزان تر است.
یوسفی نژاد با یادآوری مذاکرات متعدد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای اتصال راه آهن رشت به آستارای ایران و پس از آن آستارای آذربایجان، اتصال خط ریلی یادشده را تکمیل کننده کریدور شمال - جنوب عنوان و خاطرنشان کرد: شکل گیری این کریدور ، علاوه بر منفعت برای گیلان و سایر استان ها ، برای کشورهای CIS، روسیه و اروپا نیز به صرفه است و آنها را از طریق خط ریلی به آب های آزاد خلیج فارس وصل می کند.

** راه‌آهن رشت - قزوین، شبکه ریلی موثری در توسعه کشور
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان نیز با اشاره به بهره‌برداری رسمی از خط ریلی رشت - قزوین با حضور رئیس‌جمهوری گفت: این پروژه در راستای توسعه ملی، بزرگترین و موثرترین شبکه ریلی ایران بوده که در جهت برنامه‌ریزی دولت برای اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور اجرایی شده است.
ماکان پدرام در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه راه‌آهن گیلان در سال 1385 شروع و در سال 1397 به اتمام رسید، افزود: از لحاظ محل اجرایی و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی کارهای مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی است که طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال - جنوب کشور در این مسیر واقع است.
وی با یادآوری افتتاح رسمی این پروژه با حضور رئیس جمهوری گفت: پس از این مراسم خانواده معظم شهدا توسط این خط ریلی به مشهد مقدس اعزام می شوند و بعد از پنج روز اقامت، دوباره با همین قطار به گیلان باز خواهند گشت.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان، ادامه خط آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا ، از ایستگاه رشت به‌ دو شاخه رشت - انزلی به طول 40 کیلومتر و نیز رشت - آستارا به طول 170 کیلومتر منفک می شود که با تکمیل آنها ، بنادر گیلان به شبکه ریلی کشور متصل خواهند شد ضمن آنکه کریدور شمال - جنوب، به جمهوری آذربایجان و نیز اروپا وصل و تبادل کالا در این مسیر بین المللی انجام می شود.
پدرام خاطرنشان کرد: در زمان اجرای پروژه راه آهن قزوین - رشت برای بالغ بر یک هزار و 640 نفر اشتغالزایی شد و در زمان بهره برداری پروژه نیز 165 نفر مشغول به کار می شوند.

** حمل و نقل ریلی، گامی مهم در توسعه زمین منظر گردی گیلان
رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان نیز با اشاره به افتتاح رسمی راه آهن قزوین - رشت با حضور رئیس جمهوری گفت: حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین گام ها در توسعه زمین منظر گردی برای گردشگری پایدار در استان است.
همایون کاوه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا کاهش آلودگی های محیطی و دسترسی ساده تر و ارزان تر برای بازدید از جاذبه های گردشگری طبیعت محور گیلان را از مهمترین دستاوردهای اتصال راه آهن به استان عنوان و بیان کرد: خط ریلی علاوه بر اینکه خطرات مسافرت جاده ای برای گردشگران را کاهش می دهد؛ امکان بهره مندی مسافران از منظرهای طبیعی استان بدون دست اندازی و یا ایجاد آلودگی در محیط شکننده و طبیعت آسیب پذیر گیلان را نیز فراهم می سازد.
وی ادامه داد: حمل و نقل جاده ای آلودگی های محیطی فراوانی را در مسیر ایجاد می کند از این رو توسعه حمل و نقل ریلی برای توسعه گردشگری، اقدامی وزین و محوری برای توسعه پایدار استان است و اگر این خط ریلی سال ها قبل افتتاح شده بود، تعداد قربانیان جاده ای این مسیر نیز کاهش می یافت.
کاوه گردشگری طبیعت محور با دیدگاه توسعه پایدار را از بحث های روز برای توسعه اقتصاد گردشگری پاک گیلان ذکر و خاطرنشان کرد: استان مزیت های ارزنده ای برای گردشگری پاک دارد و یکی از این حوزه ها موسوم به زمین منظرگردی (ژئوتوریسم) است که امکان مسافرت و بهره مندی از مناظر طبیعی و زمین را بدون آسیب رساندن به طبیعت و در زمان بسیار کوتاهی فراهم می کند.
وی یادآور شد: در حال حاضر نیز در بسیاری از کشورها همچون سوئیس و آلمان خط حمل و نقل ریلی که با ظرفیت چند صد نفر و در عرض بسیار کمی در طبیعت احداث می شود، راهکار مناسبی برای بهره مندی گردشگران از چشم اندازهای طبیعی در همه فصول است.

** گیلان از تمامی شیوه‌های حمل و نقل کالا برخوردار می‌شود
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان نیز گفت: با افتتاح رسمی راه‌آهن قزوین - رشت که قرار است بزودی با حضور رئیس جمهوری انجام شود، استان از تمامی شیوه های حمل و نقل کالا برخوردار خواهد شد.
محمدرضا نازک کار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، حمل و نقل را حلقه واسط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دانست و افزود: وجود شیوه های مختلف حمل و نقل موجب تصمیم گیری آسان تر تاجران برای حمل کالاهایشان می شود چراکه ترکیب شیوه های حمل و نقل زمینه ساز هم‌افزایی و بهره وری در حمل کالا تا مقصد است.
وی با بیان اینکه در انتخاب شیوه حمل کالا عوامل مختلفی نظیر نوع و میزان کالا ، هزینه های حمل ، سرعت رساندن کالا و ... دخیل هستند، تصریح کرد: در دسترس بودن راه های مختلف برای حمل کالا موجب قابلیت انتخاب بیشتر صادرکنندگان و واردکنندگان در خصوص محاسبه هزینه تمام شده کالا در قسمت حمل و نقل می شود.
به گفته نازک کار؛ در این میان ترکیب شیوه های حمل و نقل نیز سبب هم افزایی و بهره وری در حمل کالا تا مقصد خواهد شد و گیلان از معدود استان هایی است که همه شیوه های حمل و نقل در آن انجام می شود.
وی با اشاره به وجود شهرستان مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان اظهار داشت: در محل بارانداز راه آهن آستارا مقرر شده فضایی برای ورود کامیون ها در نظر گرفته شود تا در مورد کالاهایی که بخشی از مسیر حمل خود را به صورت ریلی و بخشی دیگر را از طریق زمینی می پیمایند؛ نسبت به تغییر شیوه حمل آنها اقدام شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، از آنجایی که این تغییر شیوه حمل، مستلزم طراحی فضاهایی جهت حمل و نقل جاده ای است؛ مذاکراتی با دستگاه مربوطه جهت در نظر گرفتن نیازهای موجود انجام شده است.
حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری در اواخر فروردین ماه سال 94 در پانزدهمین سفر استانی خود و نیز اوایل فروردین ماه سال 96 برای بهره برداری از چندین پروژه مهم عمرانی و صنعتی به گیلان سفر کرده بود و اینک گیلانی ها دوباره میزبان رئیس جمهوری و هیات دولت طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری هستند.

فهرست اخبار
آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392
استاد مدل C26 کد 911002640063000
كناف ايران
 
پرایمراپوکسی،حلال‌دار، آرموپرایم EF40
آرملات
 
ناودانی عرض 90mm ضخامت 6mm
لوله و پروفيل ساوه
 
سنگ سینیت بانه سر (1) پیرانشهر
بازار محارم
 
دستگاه برف ساز
صنايع الكترونيك افشار(هوراند)
بيمه ايران نمايندگی محارم
هزینه ساخت هر متر مسکن ۳ تا ۵ میلیون توماننیاز واقعی کشور چند واحد مسکونی است؟‌بخشنامه افزایش وام ساخت به بانک مسکن ابلاغ شدوزیر راه و شهرسازی از ابلاغ بخشنامه افزایش تسهیلات ساخت مسکن به بانک مسکن از سوی بانک مرکزی خبر داد.بررسی بازار مسکن در ماه پایانی سالسراب سونامی مسکن؛ تلقین فروشندگانعبور از «بخشنامه رنگ» در تهران؟ دنیای اقتصاد : یک هفته پس از ابلاغ بخشنامه «رنگ درمانی پایتخت» از سوی شهردار تهران برای تغییر چهره بصری شهر، مشاهده‌های میدانی از عملکرد خلاف جهت دستورالعمل جدید در برخی از مناطق ۲۲گانه خبر می‌دهد.مصالح ساختمانی ارزان کجاست؟دنیای اقتصاد : متولی بخش مسکن طی سه ماه گذشته از اقدام برای تولید و عرضه مناسب مسکن برای اقشار متوسط و کم درآمد از طریق اختصاص امتیازات ویژه به سازندگان و تولید‌کنندگان حوزه ساخت‌وساز خبر می‌دهد. شهرهای امن و ناامن جهان شهرهای امن و ناامن جهان برای زندگی و کسب‌وکار معرفی شدند. یک مقام مسئول به مهر خبر داد ساخت ۱۳۰ هزار مسکن با ابزار صندوق زمین و ساختمان از سال آیندهمعاون سرمایه گذاری و جلب مشارکت های سازمان ملی زمین و مسکن از آغاز روند آماده سازی و اجرای عملیات احداث ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار واحد مسکونی از محل صندوق های زمین و ساختمان در سال آینده خبر داد.چشم ساکنان به جمال پردیس روشن می‌شود؟احدهای مسکونی و پروژه‌های زیربنایی این شهر جدید روال مناسبی پیدا کرده و مسؤولان وعده داده‌اند تمامی واحدهای مسکونی بجز آنها که دچار مشکلات حقوقی هستند را تا پایان سال ۱۳۹۸ تحویل دهند.احتمال صفر شدن تعرفه تجاری ایران و سوریهسرپرست هیات تجاری سوریه با بیان این‌که ایران باید بیش‌ترین سهم را در بازسازی سوریه داشته باشد، اجرای ۱۸ تفاهم‌نامه همکاری‌های تجاری میان ایران و سوریه را خواستار شد.مسکن تبدیل به کالای سرمایه‌ای نشود/ دستگاه‌های نظارتی و قضایی وارد شوندیک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تلاطمات بازار مسکن با نظارت دستگاه‌های ذیربط فروکش شود.مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) منصوب شدوزیر راه و شهرسازی طی حکمی، علی رستمی را به سمت مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) منصوب کرد.مهر گزارش می‌دهد؛ لغو اعتبار معاملات قولنامه‌ای؛ پیش‌نیاز مقابله با زمین‌خواریدر پی ارسال نامه‌ای از سوی وزیر راه به دادستان کل مبنی بر لزوم جلوگیری از تصرف اراضی ملی، حقوقدانان معتقدند تا وقتی معاملات غیررسمی اعتبار دارد، صحبت از پیشگیری از زمین‌خواری بی‌معناست.افت اشتغالزایی در آمریکاانتشار خبر اشتغال زایی ضعیف فوریه آمریکا، نگرانی بازارهای مالی از کاهش رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را افزایش داده است.شش اقدام اورژانسی برای کنترل قیمت مسکن ابهام‌زدایی از چشم‌انداز اقتصادی،صنعتی‌سازی، ارائه زمین ارزان قیمت، مشوق‌های مالیاتی، تسهیلات با نرخ سود پایین به سازندگان و ممانعت بانک‌ها از خرید و فروش ملک ممکن است بازار مسکن را به ثبات برساند.پیشنهاد رییس سازمان محیط زیست به وزیر راهرئیس سازمان محیط زیست در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کرد که غرفه‌هایی برای ارائه و فروش محصولات سازگار با محیط زیست، در فرودگاه‌ها و پایانه‌های قطار و اتوبوس‌های بین شهری اختصاص یابد.بازار سنگ ساختمانی ایران در مخاطره حضور دلالان عراقی دبیرکل انجمن ملی سنگ ایران گفت: شرایط رکود بازار داخل و فشار تحریم ها موجب شده که دلالان سنگ ساختمانی عراق با بهره گیری از این شرایط، هر مترمربع سنگ فرآوری شده را با قیمت کمتر از 10 دلار خریداری کنند رئیس قوه قضائیه: آینده ایران در گرو اجرای عدالت استحجت الاسلام والمسلمین رئیسی در اولین پیام خود بعد از انتصاب به سمت ریاست قوه قضائیه، شرط تداوم انقلاب را در گرو مبارزه با فساد دانست. رئیس بنیاد مسکن خبر داد: ورود بنیاد مسکن به حوزه احیای بافت‌های فرسوده شهریرئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از آمادگی این نهاد برای ساخت واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به ویژه در شهر مشهد خبر داد.زمین‌خواران در تعطیلات فعال هستند؛ نامه وزیر راه به دادستان برای مقابله با زمین‌خواری در ایام نوروزوزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به دادستانی کل کشور و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع‌طبیعی، خواستار صدور دستور اقدامات پیشگیرانه نسبت به تصرف اراضی دولتی در نوروز شد.
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم می‌باشد.  Copyright © 2019 B3m Co. All rights reserved.