روسازی سخت (صلب)
این روسازیها که شامل روسازیهای بتنی هستند، روسازیهایی میباشند که در آنها از یک یا چند لایه با سختی زیاد استفاده میشود. این نوع روسازیها بارهای خارجی را بدون تغییر شکل زیاد صفحه بتنی در یک سطح نسبتاً وسیع به خاک بستر روسازی منتقل مینمایند.
روسازی بتن سیمانی
در این نوع روسازی از مخلوط اسمی 385 تا 450 کیلوگرم سیمان در متر مکعب استفاده میشود. دال جاده حدود 125 میلیمتر و لبههای آن 225 میلیمتر ضخامت دارد و به آرماتوربندی با میلگرد یا شبکه فولادی جوش شده مسلح است. درزهای طولی به یکدیگر قفل و بست میشوند تا باندهای مجاور بتنی یکدیگر را متقابلاً حمایت کنند و درداخل دالهای مجاور نیز در فواصل مناسب، میلگردهای اتصال فولادی کار گذاشته میشود.
درزهای انقباظی عرضی در فواصل تقریباً 10 تا 15 متری هم قرار میگیرند و به کمک درزگیر مخصوص یا نوار درزبندی پر میشوند. میلگردهای اتصال فولادی حدود 350 تا 400 میلیمتر طول دارند و در فواصل 300 میلیمتری یکدیگر از درون هر درز عرضی عبور میکنند. این میلگردها نیمی از طولشان در قیر داغ فرو رفته و کاغذ پیچ شده است تا امکان حرکت آینده دال وجود داشته باشد، نیمه دیگر میله با عبور از درز در داخل دال بتنی مجاور قرار میگیرد.
رویههای بتن سیمانی غلتکی جهت کاهش هزینه ساخت بتن معمولی در مواردیکه بیشترین مخارج را مصالح و به خصوص سیمان تشکیل میدهند، به وجود آمدهاند. در تراکم غلتکی محتوای سیمان را بدون کاهش قابل توجه مقاومت تا حدود 40% کاهش داد و مخلوط خشن را به راحتی میتوان با غلتکزنی سنگین متراکم کرد.