آسفالت ماستیک
آسفالت ماستیک از اختلاط امولسیون، قیر، سیمان پرتلند، ماسه و شن ریز یا سنگ شکسته بدست میآید. این مواد را مخلوط میکنند تا به صورت خمیری درآید، سپس آنرا روی کف پهن کرده و صاف و متراکم و مالهکشی میکنندتا ضخامت آن به 12 میلیمتر برسد.
امولسیون معمولاً از نوع رسی است. آسفالت ماستیک،نرم و چسبنده است ولی در اثر گرما جریان پیدا نمیکند و آتش نمیگیرد و سمی نیست. معمولاً اختلاط به نسبت 50 کیلوگرم سیمان با 60 لیتر امولسیون قیر و 70 لیتر ماسه تمیز شکسته و 140 لیتر شن ریزدانه سخت و تمیز انجام میشود.
آسفالت ماستیک را میتوان روی زیر سازی چوبی، بتنی و فولادی اجراء کرد. در هر حالت اندود قیری روی زیر سازی ضروری است.
آسفالت ماستیک را میتوان با قالبگیری به صورت قطعات پیشساخته درآورد و با چسب قیری روی زیرسازی نصب کرد.
چون آسفالت ماستیکی مادهای رطوبت پذیر است، برای مکانهایی همچون ظرف شویی بسیار مناسب است. آسفالت ماستیکی سطح بسیار خوبی ایجاد میکند به طوری که بر روی آن میتوان کاشی یا روکشهای ورقهای (مانند پی.وی.سی) را کار گذاشت، این ماده در ضمن به عنوان عایق رطوبتی نیز عمل میکند.
آسفالت ماستیکی مادهای ترمو پلاستیک است که قبل از مصرف باید ذوب شود تا سطحی بدون درز به وجود آید. آسفالت ماستیکی داغ به کمک ماله و در دمایی بین 180 تا 210 درجه سلسیوس به کار برده میشود. معمولاً اگر آسفالت ماستیکی به عنوان لایه زیرسازی به کار رود، ضخامت آن 13 میلیمتر در نظر گرفته میشود و اگر این لایه به عنوان رویه نیز عمل کند، ضخامت آن حدود 16 میلیمتر میباشد.
کفهای سالم و محکم برای زیرسازی آسفالت ماستیکی مناسباند، اما بین این سطح زیرین و آسفالت ماستیکی باید لایهای از نمد معمولی با پوشش سیاه قرار داد تا بدین ترتیب بر مشکلاتی که در اثر حرکات ناهمسان پدید میآیند غلبه شود.
سطحی که این ماده ایجاد میکند صاف و سخت است، اما رنگهای آن به رنگهای تیرهای مانند قرمز، قهوهای و سیاه محدود میگردد. چنانچه سطح فوقانی کار با ماسه یا پودر سنگ پوشانده شود، روکار حالتی مات به خود خواهد گرفت.