| ||||||||||||||||||||
![]() يكشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ آییننامه اجرایی تامین مالی بخش مسکن ابلاغ شدمنبع خبر: خبرگزاری تسنیمآییننامه اجرایی ماده (۱۴) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که مربوط به تامین منابع مالی این بخش است از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هیأت وزیران در جلسه 1395/8/5 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند (5) ماده (14) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ـ مصوب 1387ـ آییننامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد: *ماده1ـ *در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند: *الف ـ اوراق رهنی مسکن:*اوراق بهادار با نامی که مطابق تشریفات پیشبینیشده در قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1384 ـ به منظور خرید مطالبات رهنی مسکن منتشر میشود. *ب ـ صندوق سرمایهگذاری در املاک و مستغلات:*نوعی صندوق سرمایهگذاری موضوع بند (هـ) ماده (1) قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی ـ مصوب1388ـ که به منظور خرید یا پیشخرید ساختمان با هدف فروش یا اجاره دادن آن به منظور کسب سود تأسیس میگردد. *پ ـ بانک مرکزی:*بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. *ت ـ مؤسسه اعتباری:*بانک، مؤسسه اعتباری غیربانکی و سایر بنگاههای واسطه پولی که به موجب قانون و یا با اجازهنامه بانک مرکزی تأسیس شده، به عملیات بانکی اشتغال دارد و بیش از پنجاه درصد سهام آن متعلق به اشخاص غیردولتی بوده و تحت نظارت بانک مرکزی میباشد. *ث ـ گواهی سپرده خاص:*سپردهای که مؤسسات اعتباری به منظور تجهیز منابع برای تأمین مالی طرحهای مشخص جدید سودآور تولیدی و ساختمانی و خدماتی و نیز توسعه و تکمیل طرحهای سودآور موجود با سررسید مشخص افتتاح مینمایند. (موضوع دستورالعمل انتشار اوراق گواهی سپرده مدتدار، ویژه سرمایهگذاری *ج ـ مؤسسه بیمه بازرگانی:*مؤسسه بیمه مستقیم اعم از دولتی و غیردولتی که مجاز به انجام عملیات بیمه در ایران میباشد و تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت مینماید. *چ ـ انبوهساز:*شخصی که توانمندی مدیریت و مسئولیت پدیدآوری پروژهها و طرحها و مدیریت تولید و عرضه مسکن را در چارچوب مقررات ملی ساختمان و سایر قوانین مربوط داشته و دارای پروانه اشتغال به کار انبوهسازی مطابق ضوابط مربوط از وزارت راه و شهرسازی میباشد. *ح ـ پروژههای انبوهسازی:*پروژهای که پروانه ساخت آن در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت مشتمل بر حداقل (80) واحد، در شهرهای بالای (200) هزار نفر جمعیت حداقل (25) واحد و در سایر شهرها و مناطق روستایی حداقل (10) واحد مسکونی میباشد. *خ ـ صنعتیسازی ساختمان:*روشی که منابع انسانی، مواد اولیه و سرمایه در فرایند ساخت را با بکارگیری فناوریهای نوین در آن در یک ساختار منظم، برنامهریزی شده (مدولار)، تشکیلیافته و منسجم بهطور کارا بکار گیرد. *ماده2ـ*فعالیت شرکتهای واسپاری (لیزینگ) در بخش مسکن درچارچوب ضوابط و مقرراتی خواهد بود که ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه به پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب شورای پول و اعتبار میرسد. *ماده3ـ*شرکتهای واسپاری (لیزینگ) مجازند به منظور تأمین مالی بخش مسکن در چارچوب قوانین و مقررات مربوط از طریق انتشار اوراق بهادار اقدام نمایند. *ماده4ـ*وزارت راه و شهرسازی در راستای اجرای برنامههای حمایتی بخش مسکن مجاز است درچارچوب تفاهمنامه مشترک با مؤسسات اعتباری یا شرکتهای واسپاری (لیزینگ) نسبت به تخصیص یارانه سود تسهیلات در سقف اعتبارات مصوب مربوط درچارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام نماید. *ماده5 ـ*در صورتی که سرمایهگذاری در بخش مسکن موجب ورود فناوریهای نوین فاقد مشابه داخلی در بخش صنعت ساختمان یا ارتقای مدیریت و ظرفیت بنگاهی و یا ورود سرمایه و منابع مالی با منشأ خارجی به این بخش گردد، تا سقف پنجاه درصد هزینه صدور پروانه ساختمان مسکونی، بیمه کارگران و انواع بیمهنامههای تولید مسکن از محل منابع مالی موضوع این آیین نامه در سقف اعتبارات مصوب مربوط قابل تأمین و پرداخت میباشد. *تبصره ـ*تأیید نوین بودن فناوری ساختمان، نوآوری فنی، تعیین سطح قابل قبول سرمایهگذاری و تأیید ظرفیتها و مدیریت بنگاهی جهت برخورداری از حمایتها و میزان تأثیر آنها در استفاده از تسهیلات این ماده، حداکثر ظرف دوماه پس از تاریخ ابلاغ این آییننامه براساس دستورالعملی است که توسط وزارتخانههای راه و شهرسازی (مسئول)، امور اقتصادی و دارایی (سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران) و صنعت، معدن و تجارت تهیه و *ماده6 ـ*سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با همکاری وزارتخانههای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و سازمان ملی استاندارد ایران، سازوکارهای ارزشگذاری دانش فنی، خدمات و فناوریهای نوین ساختمان را ظرف *ماده7ـ*وزارت کشور مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط از طریق شهرداریها، برای صدور پروانه ساختمان مسکونی پروژههای مرتبط با بخش مسکن و ساختمان متقاضی سرمایهگذاری موضوع ماده (6) قانون تشویق و حمایت *ماده8 ـ*مؤسسه اعتباری موظف است در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی بانک مرکزی، اعطای تسهیلات بخش مسکن در پروژههای انبوهسازی را که توسط انبوهسازان اجرا میشوند، در اولویت قرار دهد. *ماده9ـ*انبوهساز حقوقی میتواند از طریق انتشار اوراق گواهی سپرده خاص توسط مؤسسه اعتباری، منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای طرحهای تولید انبوه مسکن را در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی بانک مرکزی تأمین نماید. *تبصره1ـ*بانک مرکزی از طریق شورای پول و اعتبار نسبت به تعیین سپرده قانونی در حداقل ممکن سپردههای موضوع این ماده، اقدام مینماید. *تبصره2ـ*مؤسسه اعتباری میتواند به درخواست انبوهساز متقاضی انتشار اوراق موضوع این ماده، مقاطع پرداخت سود دوران مشارکت را به صورت یکجا در پایان مشارکت و یا به صورت علیالحساب طی دوران مشارکت تعیین نماید. *تبصره3ـ*چنانچه انبوهساز برای دارندگان اوراق گواهی سپرده خاص، امتیازاتی از جمله اولویت واگذاری واحدهای ساخته شده همان پروژه به قیمت تمام شده را در نظر گرفته باشد، شرایط بهرهمندی از امتیازات مذکور، با پیشنهاد *ماده10ـ *شهرداریها با استفاده از ظرفیت انبوهسازی به منظور تأمین منابع موردنیاز جهت احیای بافتهای فرسوده شهری و سایر پروژههای انبوهسازی، میتوانند پس از اخذ موافقت وزارت کشور در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، *ماده11ـ *مؤسسه اعتباری میتواند در چارچوب ضوابط و مقررات، به منظور حمایت از سرمایهگذاری در تولید انبوه مسکن برای بهرهمندی از ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه، نسبت به تضمین تعهدات مالی انبوهساز اقدام نماید. *ماده12ـ *مؤسسات اعتباری مجازند درچارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی بانک مرکزی، سود اوراق بهادار موضوع این آییننامه از جمله سود واحدهای سرمایهگذاری صندوقهای سرمایهگذاری را تضمین نموده و در تأمین مالی *ماده13ـ*وزارت راه و شهرسازی میتواند در قالب وجوه اداره شده درسقف اعتبارات مصوب مربوط نسبت به انعقاد قرارداد عاملیت با مؤسسات اعتباری برای اعطای تسهیلات به پروژههای انبوهسازی که توسط انبوهسازان اجرا میگردند، *ماده14ـ *وزارت امور اقتصادی و دارایی (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران)موظف است با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی بسترهای مقرراتی لازم جهت ارایه انواع بیمهنامههای تولید مسکن توسط مؤسسات بیمه بازرگانی را با *ماده15ـ*وزارت راه و شهرسازی موظف است ظرف سه روز کاری، به صورت الکترونیکی اطلاعات مورد نیاز مؤسسات بیمه بازرگانی برای ارزیابی امکان صدور بیمهنامه مربوط را از زمان دریافت استعلام آن مؤسسات به آنها ارایه نماید. *تبصره ـ*اطلاعات موردنظر این ماده با توافق بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه و شهرسازی تعیین خواهد شد. *ماده16ـ*وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) موظف به شناسایی و ارزیابی مداوم فناوری های نوین ساختمان، تهیه برنامه و توسعه روند ارزیابی و اعطای نظریهها و گواهینامه های فنی برای مصالح، فرآوردهها و سامانههای نوین ساختمان است. *ماده17ـ*سازمان ملی استاندارد ایران پس از اعلام نیاز به تدوین استاندارد توسط وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) یا وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به تهیه، تدوین و بروزرسانی استانداردهای لازم برای فرآوردههای تولید شده به روش صنعتیسازی ساختمان و نصب و نگهداری آنها و همچنین استانداردهای ماشینآلات مورد استفاده در بخش تولید مسکن با لحاظ جنبههای زیستمحیطی و ویژگیهای منطقهای و اقلیمی با همکاری وزارتخانههای یادشده اقدام نماید. *تبصره ـ*مصادیق صنعتیسازی ساختمان مطابق با ضوابط مصوب در کمیته تخصصی مبحث یازدهم مقررات ملی ساختمان تعیین میگردد. *ماده18ـ*وزارت راه و شهرسازی ظرف دو ماه پس از ابلاغ این آییننامه، پیشنهادی مبنی بر این که تسهیلات پروژههای انبوهسازی و یا تولید مسکن به روش صنعتیسازی ساختمان نسبت به سایر تسهیلات بخش مسکن بیشتر باشد، به *ماده19ـ*منابع مالی موردنیاز برای اجرای این آییننامه به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور در لوایح بودجه سنواتی کشور پیشبینی خواهد شد. *ماده20ـ *سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است مقررات انتشار اوراق رهنی مسکن را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط ابلاغ نماید. *ماده21ـ*وزارت راه و شهرسازی مجاز است با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در سقف اعتبارات مصوب مربوط در راستای ایجاد بازار رهن ثانویه نسبت به تأمین و پرداخت بخشی از مابهالتفاوت نرخ سود اوراق رهنی مسکن منتشره توسط مؤسسه اعتباری و نرخ سود تسهیلات اعطایی مسکن آن مؤسسه در قالب تفاهمنامه با مؤسسه اعتباری اقدام نماید. *ماده22ـ*سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است اعتبارات لازم برای افزایش سرمایه بانک مسکن را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشبینی نماید. *ماده23ـ*سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است ضوابط و مقررات موردنیاز برای راهاندازی صندوقهای سرمایهگذاری در املاک و مستغلات را تهیه و به تصویب مرجع ذیصلاح برساند. *ماده24ـ*صندوقهای سرمایهگذاری در املاک و مستغلات و صندوقهای سرمایهگذاری موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی ـ مصوب 1388 ـ که *تبصره1ـ*ناظر انتخاب شده به عنوان یکی از ارکان صندوقهای مذکور همان ناظر موضوع قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ـ مصوب 1374 ـ برای طرح ساختمان مسکونی موضوع صندوق محسوب میگردد، مشروط بر اینکه صلاحیتهای لازم در قانون مذکور و مقررات مربوط را داشته باشد. *تبصره2ـ*وزارت راه و شهرسازی و نهادهای قانونی واگذارکننده زمین با رعایت قوانین و مقررات مربوط میتوانند از طریق صندوقهای سرمایهگذاری که برای تأمین مالی و اجرای طرحهای مسکونی تأسیس شده یا میشوند، نسبت به اجاره و اجاره به شرط تملیک اراضی اقدام کنند. *ماده25ـ*معاملات اوراق بهادار رهنی مسکن و معاملات ثانویه گواهی سپرده خاص موضوع این آییننامه صرفاً در بازارهای متشکل تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است. مؤسسات اعتباری و اشخاص تحت کنترل آنها براساس استانداردهای حسابداری مربوط نمیتوانند بازخرید این اوراق را قبل از سررسید تضمین نمایند. فهرست اخبار آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392 | ![]() رکورد مصرف گاز نیروگاهها جابهجا شد/ ۳۱۲ میلیون مترمکعب در یک روزرکورد مصرف روزانه گاز نیروگاهها در هفته منتهی به ۱۷ مرداد شکسته شد و در روز دوشنبه (۱۳ مرداد) با ثبت ۳۱۲ میلیون مترمکعب، بیشترین مقدار مصرف به ثبت رسید.عربستان سعودی در مسیر تحول سبز ساخت ۱۰۰۰ سد، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و جهش در امنیت غذایی و منابع آبمرکز داده متا از مخلوط بتن بهینه شده با هوش مصنوعی برای افزایش مقاومت و کارایی استفاده خواهد کردبتن سفارشی Amrize برای این تأسیسات ۸۰۰ میلیون دلاری با مساحت ۷۱۵۰۰۰ فوت مربع در مینه سوتا، کاهش ۳۵ درصدی ردپای کربن را نشان داد.چندین شهر، اجباری شدن تهویه مطبوع را بررسی میکنندگرمای شدید به یک تهدید فزاینده برای سلامتی تبدیل میشود. دولت تا انتهای شهریور تکلیف نیروگاهها را مشخص کند | نهاد تنظیمگر انرژی به زودی شکل میگیرد در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن ارائه یک پیشنهاد اجرایی برای تعیین تکلیف تسهیلات نیروگاهها به صندوق توسعه، اعلام شد: فرآیند ایجاد نهاد تنظیمگر انرژی، مستقل از دولت به زودی نهایی میشود. پیشنهادات پرداخت بدهیهای ارزی نیروگاههای بخش خصوصی بررسی شد. بررسی پیشنهادات پرداخت بدهی ارزی نیروگاههای بخش خصوصی | تغییر رویکرد مدیریتی زیرساختهای تولید برق کشور از حالت عادی به «مدیریت پیشگیرانه بحران» وزارت نیرو با تأخیر در تسویهحساب نیروگاه داران آنها را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه م آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: عدم حمایت وزارت نیرو از نیروگاه داران و تأخیر در پرداخت صورت حساب آنها، فعالان این صنعت را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ارزی مواجه کرده است. روی چاه نفت گرسنه میخوابیم چون از مغزمان استفاده نمیکنیم.مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی می گوید: روی چاه نفت گرسنه میخوابیم چون از مغزمان استفاده نمیکنیم. انرژی خورشیدی، بازی تبلیغاتی وزیر نیرو/ بحران برق را با رویا نمیشود خاموش کرد!واقعیت آن است که انرژی خورشیدی بهدلیل ویژگیهای ذاتی و ضعف زیرساختهای داخلی، هنوز نمیتواند نقش جدی در سبد تأمین برق کشور ایفا کند. ۳۰ برابر شدن قیمت مسکن در ۱۰ سال بازار مسکن طی ماههای اخیر در وضعیت رکود عمیقی فرو رفته است؛ رکودی که هم خریداران مصرفی را از میدان خارج کرده و هم انگیزه سرمایهگذاران را کاهش داده است. ظرفیت تولید برق ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافتوزیر نیرو با بیان اینکه طی یک سال گذشته ظرفیت تولید برق کشور ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است، از رشد ۷۱ درصدی ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد. ظرفیتسازی برای اجرای ۱۱۱ پروژه مشارکتی مسکن در سال جاریسال گذشته ۱۳ همت پروژه در همکاری با بخش خصوصی (پروژه مشارکتی) تایید و تصویب شد که این پروژهها در حال عقد قرارداد با سازندگان قرار دارد.بازار مسکن به کما رفت؛ خبری از معاملات خرید و فروش نیستنایب رئیس اول اتحادیه املاک با اشاره به رکود شدید بازار مسکن گفت: حجم معاملات که در خرداد افت شدیدی داشت، در تیرماه تقریباً به صفر رسید و خرید و فروش عملاً متوقف شده است.سرمایهگذاری ۱۶.۶ همتی بخش خصوصی در شهرهای جدیدتهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از توسعه شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در ۱۸۹ پروژه به ارزش ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی خبر داد. | |||||||||||||||||||
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم میباشد. Copyright © 2025 B3m Co. All rights reserved. |