| ||||||||||||||||||||
![]() شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ برنامه حسینی مکارم برای «۲+۴ » چالش شهر تشریح شدمنبع خبر: روزنامه دنیای اقتصادبرنامه حسینی مکارم برای «۲+۴ » چالش شهر تشریح شدپلان مالی برای شهر تهراندنیایاقتصاد : سرپرست شهرداری تهران با تشریح «۲+۴» چالش پایتخت که بخشی از آن به مطالبات شهروندان و بخشی به ساختار مدیریت شهری مربوط میشود، جزئیات یک نقشه مالی برای اداره پایتخت را تشریح کرد. سمیعالله حسینیمکارم با اشاره به مشکلاتی همچون ترافیک، آلودگی، آسیبهای اجتماعی و تابآوری پایین شهر در برابر حوادث غیرمترقبه اعلام کرد: در حوزه حملونقل، برای توسعه وسایل نقلیه عمومی و کاهش ترافیک، تمرکز بر ۴ محور اولویت دارد. ![]() نامزد شهرداری تهران با اشاره به شناسایی ۲+۴ چالش شهر و شهرداری تهران و ارائه راهکارهای دقیق برای رفع آنها، برنامه آتی برای اداره پایتخت را مبتنی بر توسعه پایدار و عدم تمرکز صرف بر توسعه کالبدی شهر معرفی کرد. سمیعالله حسینی مکارم سرپرست کنونی شهرداری تهران و یکی از دو نامزد مرحله نیمهنهایی انتخابات شهردار تهران، با تاکید برآنکه رفع مشکلات شهر تهران از مسیر توسعه پایدار پایتخت میگذرد، اظهار کرد: شهر و شهرداریتهران با ۲+۴ چالش عمده مواجه است. براساس نظرسنجیهای انجام شده، مطالبات اعضای شورای شهر و همچنین پژوهشهای انجام شده عمدهترین مطالبه و درخواست شهروندان حل معضل ترافیک و حملونقل عمومی است. در حال حاضر یکی از مهمترین چالشهای شهر تهران که بر سایر مسائل شهر سایه انداخته است؛ بحث ترافیک است. چالشهای بعدی شهر تهران نیز به ترتیب آلودگی هوا، آسیبهای اجتماعی و عدم تابآوری شهر تهران است. در این میان شهرداری تهران نیز با دو چالش مهم در نظام مالی و دوم نیروی انسانی مواجه است. او با بیان اینکه برنامه پیشنهادی بنده برای اداره شهر تهران مطابق با چالشهای شهر و شهرداری تهران و تصویر روشن و صحیحی که سند تحویل و تحول از وضعیت موجود پایتخت ارائه داده، تنظیم شده، گفت: طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته برنامهریزیهای انجام شده برای اداره پایتخت متمرکز بر توسعه کالبدی شامل ساختوساز، ساخت تونل، بزرگراه و... بوده است وهمین موضوع منجر به از بین رفتن بخشی از ظرفیتهای زیست محیطی شهر همچون تخریب باغات، توسعه مناطق فرسوده، اجرای پروژههای موضعی و موضوعی فقط در مناطق شمالی و تبدیل منطقه ۲۲ به گره کور پایتخت و... شد چراکه فقط رویکرد درآمدی مدنظر شهر شد اما مدیریت شهری مبتنی بر توسعه پایدار که جنبههای اقتصادی و مسائل زیستمحیطی شهر را لحاظ کرده باشد و بیعدالتی و تبعیض امکانات میان مناطق شهری را از بین ببرد، قرار خواهد گرفت. سرپرست شهرداری تهران با اشاره به اینکه برای حل مشکل نخست شهر تهران یعنی ترافیک و حملونقل عمومی چهار محور اصلی تعریف شده است، اظهار کرد: محور نخست افزایش ظرفیت جابهجایی مترو از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به ۶ میلیون نفر در روز ظرف دو تا سه سال آینده است. برای تحقق این هدف نیاز است تا خط ۶، ۷ و ادامه خط یک مترو تکمیل شود که نیازمند اعتباری حدود ۷ میلیارد یورو است. نیمی از این میزان منابع از طریق فاینانس و باقی مانده از طریق منابع داخلی تامین خواهد شد. در عین حال برای تکمیل خطوط مترو، با کمک دولت از ظرفیت چهار کارخانه واگنسازی داخلی نیز میتوان استفاده کرد. محور دوم توسعه خطوط اتوبوسرانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است. به گفته وی مطابق با بررسیهای انجام شده در حال حاضر شهر تهران ۱۰۰ گره کور ترافیکی دارد که میتوان با استفاده از ۲۰ درصد منابع در دسترس، مساله ۸۰ درصد از گرههای ترافیکی را مرتفع کرد. محور سوم ساماندهی خطوط تاکسیرانی و تغییر نگاه به اینمد حملونقلی است. در شهر تهران برخلاف سایر نقاط دنیا که تاکسی بهعنوان یک مد حملونقل لوکس محسوب میشود به عنوان یک مد حملونقل عمومی مورد استفاده شهروندان قرار دارد. چهارمین برنامه پیشنهادی برای رفع چالش بخش ترافیک و حملونقل نیز، ایجاد خط LRT در خیابان ولیعصر و انقلاب برای بازگرداندن نشاط اجتماعی به مناطقی از شهر است که در سالهای گذشته اقدامات صورت گرفته در آنها منجر به ایجاد اختلال در زندگی شهروندان شده است. او به چالش دوم شهر تهران اشاره کرد و افزود: چالش دوم شهر تهران به حوزه محیط زیست شامل آلودگی هوا و زباله بازمیگردد. مطابق برنامهریزیهای انجام شده، طی یکسال آینده تولید برق از گاز متان انجام خواهد شد. این فرآیند میتواند سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان درآمد برای شهر تهران ایجاد کند. طی سالهای گذشته این دیدگاه وجود داشت که مشکلات اجتماعی و فرهنگیشهر تهران باید با دخالت مستقیم شهرداری رفع شود درحالیکه میتوان بخش مهمی از مشکلات این بخش را از طریق بخش خصوصی حل کرد. یکی از مهمترین برنامههای پیشبینی شده برای افزایش ظرفیت فرهنگی-تاریخی شهر تهران تبدیل بخشهایی از مناطق ۱۱ و ۱۲ شهر تهران به منطقه تاریخی-فرهنگی پایتخت است که در قالب آن علاوه بر حفظ و مرمت بناهای تاریخی موجود، به احداث پیادهروها اقدام میشود. حسینیمکارم تاکید کرد: اجرای بخش مهمی از برنامههای پیشبینی برای تغییر وضعیت شهر تهران و بازگشت پایتخت به ریل اصلی توسعه پایدار نیازمند در اختیار داشتن منابع مالی پایدار و سالم است. برای دستیابی به این منابع طی شش ماه گذشته تلاش شد تا با مسدود کردن روزنههای فساد و برقراری انضباط مالی از طریق ایجاد شفافیت و اصلاح فرآیندها، در مسیر مبارزه با فساد حرکت کنیم. در این مدت تشکیل خزانه واحد که مسیر تحقق و واریز درآمدها را مشخص میکند و همچنین راهاندازی سامانه شفافیت از مهمترین دستاوردها بوده است. از دیدگاه سرپرست شهرداری تهران، یک نکته مهم آنکه برای تغییر ریل درآمدی شهرداری تهران باید مورد توجه قرار گیرد وضعیت کنونی شهرداری تهران به لحاظ درآمد و هزینهها است. او در این باره توضیح داد: در حال حاضر شهرداری تهران بودجهای حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار دارد اما در مقابل به عنوان یک مجموعه خدماترسان، سه بخش هزینهای مهم شامل هزینه ۱۲ هزار میلیارد تومانی بخش نگهداشت به صورت سالانه، پرداخت ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی به بانکها و پیمانکاران و ۳۶ هزار میلیارد تومان برای پیشبرد پروژههای نیمهتمام شهر نیاز دارد. علاوهبر این سه بخش نیاز است تا شهرداری به انجام امور جدید توسعهای اقدام کند بنابراین برای این بخش نیز نیازمند بودجه است. نامزد شهرداری تهران در عین حال بیان کرد: با توجه به آنکه به اصل عدم استقراض، توقف تراکمفروشی و فروش داراییهای شهر برای تامین منابع اداره شهر معتقد هستم، نیاز است تا در بخش درآمد و هزینه تغییراتی ایجاد شود. در بخش هزینه، اقدام نخست تغییر محدوده وظایف شهرداری است. طی سالهای گذشته وظایفی به صورت سنتی در حوزههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و عمرانی بر عهده شهرداری گذاشته شده است که ذاتا جزو وظایف قانونی شهرداری نیست. از این رو باید ابتدا محدوده وظایف و اقدامات شهرداری به آنچه در قانون به آن تاکید شده است بازگردانیم. اقدام دیگر در حوزه هزینهها، توجه به برقراری انضباط مالی است. عبور منابع درآمدی از مسیر خزانه واحد شهری میتواند به برقراری انضباط مالی کمک کند. او با اشاره به تغییرات درنظرگرفته شده برای بخش درآمدها نیز عنوان کرد: در این بخش نیز باید انجام چند اقدام مهم پیگیری شود. واگذاری بخشی از امور به بخش خصوصی یکی از این اقدامات است. طی سالهای گذشته بخش مهمی از ماموریتهای شهرداری به شکل حاکمیتی و بدون دخالت بخش خصوصی انجام شده است که به نظر میرسد این مسیر باید تغییر کند. دومین اقدام افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه شهرداری تهران است. افزایش سهم عوارض ارزش افزوده، تعدیل قیمت منطقهای، اعمال عوارض محلی مجدد، عوارض بهای خدمات شهری و همچنین عوارض سوخت مهمترین محورهایی است که میتوان با اتکا به آنها سهم درآمدهای پایدار را افزایش داد. در این میان افزایش اعتماد عمومی به شهرداری تهران از طریق فرهنگسازی، شفافسازی و اطلاعرسانی و پاسخگو بودن میتواند در همراه کردن شهروندان در اجرای پروژههای شهری کمک موثری باشد. او در تشریح الگوی موفق جهانی برای ترکیب درآمدهای مختلف در بودجه اداره شهرها تصریح کرد: مدل بهینه ترکیب درآمدی شهرداریهای دنیا تامین ۴۰درصد درآمدها از محل عوارض محلی، ۴۰ درصد درآمدها از محل کمکهای دولت و باقی مانده درآمدها نیز از سایر منابع تعریف شده توسط شهرداریها تامین خواهد شد. به عنوان مثال مدلی همچون ساخت و اجاره مسکن اجتماعی یکی از مسیرهای تامین درآمد برای شهرداریها است. این در حالی است که طی سالهای گذشته سهم درآمدهای حاصل از فروش تراکم و ساختوساز در بودجه شهرداری تهران بین ۴۰ تا ۷۲ درصد بوده است. از این رو مطابق با برنامهریزیهای انجام شده، ظرف سه سال آینده سهم درآمدهای حاصل از اخذ مالیات محلی و سایر درآمدهای پایدار در بودجه شهرداری تهران به ۳۵ تا ۴۰ درصد خواهد رسید. حسینیمکارم در ادامه تاکید کرد: اداره موفق شهر تهران در گرو تعامل سازنده با همه قوا و نهادها و سازمانهای مختلف اثرگذار بر روندهای شهری است و این مهم محقق نمیشود مگر آنکه شهردار، خود مستقل باشد و وامدار حزب یا گروه خاصی نباشد. این نامزد شهرداری تهران در عین حال خود را متعهد به رفع دغدغههای همه گروههای پشتیبان و موثر دانست. وی یک ریشه عمده مشکلات پایتخت را نگاه کاملا سیاسی در مدیریت شهری طی دورههای قبلی عنوان کرد؛ این موضوع آسیبپذیری شهر را بالا برده است. حسینیمکارم تصریح کرد: سودای ریاستجمهوری ندارد و اجازه هزینه منابع شهرداری در این مسیر را نخواهد داد. حسینیمکارم درباره ساختار شهرداری با اشاره به ضرورت جوانگرایی و استفاده از ظرفیت بانوان در اداره شهر گفت: لزومی به تغییرات عمده در کادر مدیریت فعلی شهری وجود ندارد؛ مشروط بر آنکه، مدیران در مسیر برنامههای مورد تایید حرکت کنند. وی ضمن اشاره به نقش مثبت مجمع امید طی ۹ ماه گذشته در احیای سهم یکی از پایدارترین منابع مالی شهرداری در بودجه شهر، اظهار امیدواری کرد با تکیه بر شعار طهران برای تهران، بتواند شهری با طراوت و هوشمند برای تامین رضایت شهروندان فراهم کند. فهرست اخبار آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392 | ![]() رکورد مصرف گاز نیروگاهها جابهجا شد/ ۳۱۲ میلیون مترمکعب در یک روزرکورد مصرف روزانه گاز نیروگاهها در هفته منتهی به ۱۷ مرداد شکسته شد و در روز دوشنبه (۱۳ مرداد) با ثبت ۳۱۲ میلیون مترمکعب، بیشترین مقدار مصرف به ثبت رسید.عربستان سعودی در مسیر تحول سبز ساخت ۱۰۰۰ سد، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و جهش در امنیت غذایی و منابع آبمرکز داده متا از مخلوط بتن بهینه شده با هوش مصنوعی برای افزایش مقاومت و کارایی استفاده خواهد کردبتن سفارشی Amrize برای این تأسیسات ۸۰۰ میلیون دلاری با مساحت ۷۱۵۰۰۰ فوت مربع در مینه سوتا، کاهش ۳۵ درصدی ردپای کربن را نشان داد.چندین شهر، اجباری شدن تهویه مطبوع را بررسی میکنندگرمای شدید به یک تهدید فزاینده برای سلامتی تبدیل میشود. دولت تا انتهای شهریور تکلیف نیروگاهها را مشخص کند | نهاد تنظیمگر انرژی به زودی شکل میگیرد در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن ارائه یک پیشنهاد اجرایی برای تعیین تکلیف تسهیلات نیروگاهها به صندوق توسعه، اعلام شد: فرآیند ایجاد نهاد تنظیمگر انرژی، مستقل از دولت به زودی نهایی میشود. پیشنهادات پرداخت بدهیهای ارزی نیروگاههای بخش خصوصی بررسی شد. بررسی پیشنهادات پرداخت بدهی ارزی نیروگاههای بخش خصوصی | تغییر رویکرد مدیریتی زیرساختهای تولید برق کشور از حالت عادی به «مدیریت پیشگیرانه بحران» وزارت نیرو با تأخیر در تسویهحساب نیروگاه داران آنها را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه م آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: عدم حمایت وزارت نیرو از نیروگاه داران و تأخیر در پرداخت صورت حساب آنها، فعالان این صنعت را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ارزی مواجه کرده است. روی چاه نفت گرسنه میخوابیم چون از مغزمان استفاده نمیکنیم.مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی می گوید: روی چاه نفت گرسنه میخوابیم چون از مغزمان استفاده نمیکنیم. انرژی خورشیدی، بازی تبلیغاتی وزیر نیرو/ بحران برق را با رویا نمیشود خاموش کرد!واقعیت آن است که انرژی خورشیدی بهدلیل ویژگیهای ذاتی و ضعف زیرساختهای داخلی، هنوز نمیتواند نقش جدی در سبد تأمین برق کشور ایفا کند. ۳۰ برابر شدن قیمت مسکن در ۱۰ سال بازار مسکن طی ماههای اخیر در وضعیت رکود عمیقی فرو رفته است؛ رکودی که هم خریداران مصرفی را از میدان خارج کرده و هم انگیزه سرمایهگذاران را کاهش داده است. ظرفیت تولید برق ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافتوزیر نیرو با بیان اینکه طی یک سال گذشته ظرفیت تولید برق کشور ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است، از رشد ۷۱ درصدی ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد. ظرفیتسازی برای اجرای ۱۱۱ پروژه مشارکتی مسکن در سال جاریسال گذشته ۱۳ همت پروژه در همکاری با بخش خصوصی (پروژه مشارکتی) تایید و تصویب شد که این پروژهها در حال عقد قرارداد با سازندگان قرار دارد.بازار مسکن به کما رفت؛ خبری از معاملات خرید و فروش نیستنایب رئیس اول اتحادیه املاک با اشاره به رکود شدید بازار مسکن گفت: حجم معاملات که در خرداد افت شدیدی داشت، در تیرماه تقریباً به صفر رسید و خرید و فروش عملاً متوقف شده است.سرمایهگذاری ۱۶.۶ همتی بخش خصوصی در شهرهای جدیدتهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از توسعه شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در ۱۸۹ پروژه به ارزش ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی خبر داد. | |||||||||||||||||||
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم میباشد. Copyright © 2025 B3m Co. All rights reserved. |