دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

خط آهن قزوین - رشت راهی برای هموارسازی مسیر توسعه

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)




به گزارش ایرنا، این طرح در برقرار کردن اتصال ریلی بین خلیج فارس و دریای مازندران و سپس متصل ساختن میهن اسلامی به کشورهای حوزه قفقاز و اروپا نقش مهمی دارد و به عنوان پلی برای توسعه محسوب می شود.
کار ساخت خط آهن قزوین-رشت به طول 164 کیلومتر به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی و زیرساختی کشور در حوزه حمل و نقل از سال 1385 آغاز شد.
خط آهن قزوین-رشت که دارای تونل های متعدد به طول 22 کیلومتر و همچنین طولانی ترین پل ریلی کشور است را باید شاهکار مهندسان ایرانی نامید، مسیر ریلی که از دل جنوب رشته کوه های البرز و پیچ و خم های فراوان آن عبور می کند و با گذشتن از شمال این ارتفاعات و مناظر بکر و بی بدیل جنگلی به مرکز استان گیلان می رسد.
با تاکید دولت تدبیر و امید به توسعه خطوط حمل و نقل ریلی و با توجه به نقش بین المللی این کریدور، این خط آهن با تلاش های شبانه روزی مهندسان ایرانی اکنون به پیشرفت 100 درصدی رسیده و چهارشنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهوری در جریان سفر استانی به گیلان به طور رسمی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
این مسیر ریلی بخشی از خط آهن جنوب به شمال کشور و اتصال دهنده خلیج همیشه فارس به دریای مازندران است.
قرار است ادامه این مسیر ریلی به بندرانزلی و سپس بندر آستارا و در نهایت به خط ریلی جمهوری آذربایجان متصل شود تا زمینه ترانزیت کالا و مسافر از جنوب به شمال کشور و سپس کشورهای حوزه قفقاز برقرار شود.

** افتتاح خط آهن قزوین-رشت ، تحقق مطالبه دیرین مردم منطقه
عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این پروژه ملی گفت: افتتاح خط آهن قزوین-رشت را باید تحقق یکی از مطالبات دیرینه مردم منطقه توسط دولت دانست.
استاندار قزوین با بیان اینکه بدون شک با بهره برداری از این خط آهن شاهد رونق اقتصاد و اشتغال در منطقه خواهیم بود،اظهار داشت: راه اندازی این خط ریلی به رونق گردشگری در استان قزوین کمک می کند.
زاهدی با بیان اینکه راه اندازی این خط ریلی از حجم سفرها به گیلان بوسیله خودروهای شخصی می کاهد،اظهار داشت: این مهم کاهش سوانح جاده ای و صرفه جویی در مصرف سوخت را با خود به همراه دارد و همچنین به حفاظت بهتر از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا کمک می کند.
زاهدی اظهار داشت: این خط آهن همچنین ترانزیت کالا از شمال به جنوب کشور را تسهیل می بخشد و با توجه به اتصال آن در آینده نزدیک به کشور جمهوری آذربایجان فرصت های بهتری را برای رونق صادرات و تجارت بین ایران و کشورهای همسایه فراهم می آورد.
استاندار قزوین همچنین گفت: با توجه به سطح عملیات فنی راه آهن قزوین-رشت و اجرای آن در یک مسیر کوهستانی و صعب العبور باید از جنبه دیگری نیز به این پروژه نگریست و آن توانمندی بالای مهندسان ایرانی است.

** صرف بیش از 1800 میلیارد تومان برای ساخت خط آهن قزوین-رشت
علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قطار قزوین-رشت پس از بهره برداری با 160 کیلومتر سرعت در ساعت مسافران این مسیر ریلی را جابه جا می کند ضمن آنکه سرعت قطارهای باری این مسیر نیز 120 کیلومتر در نظر گرفته شده است.
این مسئول با بیان اینکه این خط آهن دارای 9 ایستگاه است،افزود: این ایستگاه ها به ترتیب از سمت قزوین به رشت شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: ادامه این مسیر ریلی که یک کریدور بین المللی ریلی محسوب می شود، به بندرانزلی و سپس بندر آستارا می رسد و ایران را به لحاظ ریلی به جمهوری آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز متصل می کند.
وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح بزرگ عمرانی و زیرساختی در حوزه حمل و نقل 1850 میلیارد تومان اعتبار صرف شده است، یادآور شد: این مسیر ریلی دارای 52 دستگاه تونل به طول مجموع 22 کیلومتر است.
فرخزاد اظهار داشت: برای اجرای این خط آهن 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی صورت گرفته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، راه اندازی خط آهن قزوین-رشت را گشایش دیگری در توسعه این استان دانست و گفت: هموطنان در کنار آزادراه قزوین-رشت می توانند از خط آهن این مسیر نیز استفاده کرده و در کمال آرامش و امنیت سفر کنند.
فرخزاد گفت: بدون شک بهره برداری از این خط آهن زمینه خوبی را نیز برای ارتقای گردشگری در منطقه از جمله استان قزوین فراهم خواهد کرد.

** جابه جایی 10 میلیون تن کالا و بیش از 3.5 میلیون مسافر از طریق خط آهن قزوین-رشت
مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی قزوین نیز گفت: با بهره برداری از خط آهن قزوین-رشت سالانه شاهد جابه جایی 10 میلیون تن کالا و همچنین سه میلیون و 800 هزار نفر مسافر از طریق این مسیر ریلی خواهیم بود.
این مسئول گفت: در این مسیر به طول تقریبی 160 کیلومتر بیش از 30 کیلومتر تونل و پل کار شده است که بیانگر حجم این پروژه بوده و باید آنرا جزو شاهکارهای مهندسی کشور دانست.
وی یادآور شد: طولانی ترین پل ریلی کشور نیز به طول بیش از یک کیلومتر (یک هزار و 430 متر) در این مسیر قرار دارد.
حق لطفی با اشاره به اعتبار این پروژه گفت: بیش از 1800 میلیارد تومان برای ساخت این خط آهن هزینه شده است که با هزینه روز باید ارزش ریالی آنرا بیش از پنج هزار میلیارد تومان دانست.
این مسئول با اشاره به ضرورت نهادینه شدن فرهنگ استفاده از خطوط ریلی به جای جاده در کشور، میزان جا به جایی مسافران از طریق شبکه ریلی را حدود 9 درصد مجموع جابه جایی ها دانست و گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده این میزان تا پایان برنامه ششم توسعه باید به 25 تا 30 درصد افزایش پیدا کند.
حق لطفی ادامه داد: این در حالی است که میزان حمل و نقل مسافران بین شهری از طریق ریل در کشورهای پیشرفته تا 40 درصد و در حمل و نقل درون شهری نیز تا 70 درصد انجام می شود.
وی با بیان اینکه بهره برداری از خط آهن قزوین-رشت یک گام بلند به سوی اجرای برنامه هدایت حمل کالا و جابه جایی مسافر از طریق جاده به ریل که در کشورهای توسعه یافته به آن توجه می شود است، یادآور شد: مسافران در نوروز 98 می توانند از این مسیر ریلی برای انجام سفرهای خود استفاده کنند.

فهرست اخبار
آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392
دستگیره کمدی
تلرانس
 
شیر فلکه مورب
آريا كاوان قشم (لوله آك)
 
ماشین لباسشویی Ideal مدل aaS-553
آبسال (یونیورسال سابق)
 
رزین اپوکسیML-504 هاردنراپوکسیHA-12
گروه صنعتی مكرر
 
دستگیره پلاک سارا با قفل 910
ايران برنز استيل
بيمه ايران نمايندگی محارم
رکورد مصرف گاز نیروگاه‌ها جابه‌جا شد/ ۳۱۲ میلیون مترمکعب در یک روزرکورد مصرف روزانه گاز نیروگاه‌ها در هفته منتهی به ۱۷ مرداد شکسته شد و در روز دوشنبه (۱۳ مرداد) با ثبت ۳۱۲ میلیون مترمکعب، بیشترین مقدار مصرف به ثبت رسید.عربستان سعودی در مسیر تحول سبز ساخت ۱۰۰۰ سد، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و جهش در امنیت غذایی و منابع آبمرکز داده متا از مخلوط بتن بهینه شده با هوش مصنوعی برای افزایش مقاومت و کارایی استفاده خواهد کردبتن سفارشی Amrize برای این تأسیسات ۸۰۰ میلیون دلاری با مساحت ۷۱۵۰۰۰ فوت مربع در مینه سوتا، کاهش ۳۵ درصدی ردپای کربن را نشان داد.چندین شهر، اجباری شدن تهویه مطبوع را بررسی می‌کنندگرمای شدید به یک تهدید فزاینده برای سلامتی تبدیل می‌شود. دولت تا انتهای شهریور تکلیف نیروگاه‌ها را مشخص کند | نهاد تنظیم‌گر انرژی به زودی شکل می‌گیرد در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن ارائه یک پیشنهاد اجرایی برای تعیین تکلیف تسهیلات نیروگاه‌ها به صندوق توسعه، اعلام شد: فرآیند ایجاد نهاد تنظیم‌گر انرژی، مستقل از دولت به زودی نهایی می‌شود. پیشنهادات پرداخت بدهی‌های ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی بررسی شد. بررسی پیشنهادات پرداخت بدهی‌ ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی | تغییر رویکرد مدیریتی زیرساخت‌های تولید برق کشور از حالت عادی به «مدیریت پیشگیرانه بحران» وزارت نیرو با تأخیر در تسویه‌حساب نیروگاه داران آن‌ها را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه م آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: عدم حمایت وزارت نیرو از نیروگاه داران و تأخیر در پرداخت صورت حساب آن‌ها، فعالان این صنعت را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ارزی مواجه کرده است. روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم.مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی می گوید: روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم. انرژی خورشیدی، بازی تبلیغاتی وزیر نیرو/ بحران برق را با رویا نمی‌شود خاموش کرد!واقعیت آن است که انرژی خورشیدی به‌دلیل ویژگی‌های ذاتی و ضعف زیرساخت‌های داخلی، هنوز نمی‌تواند نقش جدی در سبد تأمین برق کشور ایفا کند. ۳۰ برابر شدن قیمت مسکن در ۱۰ سال بازار مسکن طی ماه‌های اخیر در وضعیت رکود عمیقی فرو رفته است؛ رکودی که هم خریداران مصرفی را از میدان خارج کرده و هم انگیزه سرمایه‌گذاران را کاهش داده است. ظرفیت تولید برق ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافتوزیر نیرو با بیان اینکه طی یک سال گذشته ظرفیت تولید برق کشور ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است، از رشد ۷۱ درصدی ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد. ظرفیت‌سازی برای اجرای ۱۱۱ پروژه مشارکتی مسکن در سال جاریسال گذشته ۱۳ همت پروژه در همکاری با بخش خصوصی (پروژه مشارکتی) تایید و تصویب شد که این پروژه‌ها در حال عقد قرارداد با سازندگان قرار دارد.بازار مسکن به کما رفت؛ خبری از معاملات خرید و فروش نیستنایب رئیس اول اتحادیه املاک با اشاره به رکود شدید بازار مسکن گفت: حجم معاملات که در خرداد افت شدیدی داشت، در تیرماه تقریباً به صفر رسید و خرید و فروش عملاً متوقف شده است.سرمایه‌گذاری ۱۶.۶ همتی بخش خصوصی در شهرهای جدیدتهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از توسعه شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در ۱۸۹ پروژه به ارزش ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی خبر داد.
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم می‌باشد.  Copyright © 2025 B3m Co. All rights reserved.