سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲

7 کلید روحانی و دیپلمات هایش

منبع خبر: سایت تحلیلی خبری عصر ایران

عصر ایران- رییس جمهور در نخستین روز دولت خود و در مراسم تودیع و معارفه وزیر امور خارجه، بر تغییر شیوه در سیاست خارجی (و البته نه راهبرد اصلی مبتنی بر عزت و مصلحت و حکمت) تاکید کرد و آن را خواسته مردم در انتخابات 24 خرداد دانست.

صرف حضور روحانی در این آیین ، خود نشان دهنده اهمیت و حساسیتی است که  او برای این حوزه قایل است و از این رو می توان عزم رییس جمهور را برای اعمال این تغییرات جدی دانست.
 



موفقیت رویکرد تغییر در دستگاه دیپلماسی اما مستلزم  رعایت و تحقق چند مولفه مشخص است:
 
تعامل به جای تهاجم
 
رئیس جمهور قبلی ، با نفی روش های گذشته در سیاست خارجی و با شعار دیپلماسی تهاجمی مدعی بود  طرحی نو درمی اندازد. محمود احمدی نژاد با همین نگاه در مجمع عمومی سازمان ملل ایده نفی هولوکاست (ادعای نسل کشی یهودیان در جنگ دوم جهانی) را مطرح کرد ( احتمالا به پیشنهاد محمد علی رامین) یا نوبتی دیگرکه در اصالت واقعه 11 سپتامبر 2001 تشکیک روا داشت ( و این دومی بر اساس نظریه نادر طالب زاده.)

 اوسوال را با سوال پاسخ می داد و می کوشید خود را در موقعیت تهاجم ترسیم کند و اصطلاح دیپلماسی تهاجمی را از این رو برگزید که سیاست اسلاف خود را منفعلانه یا دفاعی می دانست. در داخل نیز همان موارد را در کوی و برزن مطرح می کرد و در تایید، صدای تکبیر و کف می شنید.

اکنون اما رییس جمهور روحانی می گوید "سیاست خارجی" موضوع مناسبی برای به هیجان آوردن جمعیت و کف و تکبیر گرفتن نیست؛ چرا که باید بر پایه منافع ملی تعریف شود نه خوشامد جمعیتی که احساسات شان برانگیخته شده است. بنابراین نخستین مولفه تغییر سیاست خارجی در دولت تازه دیپلماسی مبتنی بر تعامل به جای تهاجم است. این شیوه البته الزاما متضمن نفی همه شیوه های تهاجمی نیست و چه بسا در مواقعی با رعایت ادبیات دیپلماتیک و با ملاحظات خاص ، صورت پذیرد و مناسب هم باشد ولی مهم این است که تعامل و تهاجم ، هر کدام در جای خود به کار گرفته شوند و این گونه نباشد که یکی به نفع دیگری ، کاملاً تعطیل شود.

 پرهیز از شعار

مولفه قابل تغییر یا لازم التغییر دیگر، اجتناب از شعار زدگی در سیاست خارجی است. دیپلماسی عرصه تعامل است و با شعار نسبتی ندارد مگر آن که شعارها سنجیده و محدود و با مصارف مشخص باشند.
 هل من مبارز طلبیدن با جامعه جهانی و توصیفات مشهور درباره صدور قطعنامه از شعارهایی بود که در سال های گذشته سر داده شد و هزینه هایی سنگین بر جای گذاشت. شعار را مقام سیاسی می دهد اما هزینه آن را مردم می پردازند و این، رسم دولتمردان مسوول در برابر مردم نیست.

 بازگشت به تروییکا

دولت نهم در بدو استقرار خود سیاست نگاه به شرق را در پیش گرفت. به این معنی که به جای صرف وقت برای مذاکره با سه کشور اروپایی - فرانسه و آلمان و بریتانیا - نگاه از آنها برگیرند و سراغ چین و روسیه و هند بروند.

این سیاست به اجرا گذاشته شد اما همان ابتدای کار هندی ها- البته  پس از اخذ امتیازات لازم از آمریکا-  کنار کشیدند و دو کشور دیگر نیز اگر چه مواضع نرم تری درباره برنامه هسته ای ایران اتخاذ کردند اما قطعنامه های صادره در شورای امنیت سازمان ملل را امضا کردند هر چند با توجیه ترجیح تحریم بر گزینه نظامی.

به نظر می رسد دیپلماسی دولت تدبیر و امید، مذاکره با تروییکا یا سه گانه اروپایی  و دست کم فرانسه را از سر می گیرد و در ادامه به سمت گفت و گو با کدخدای اروپایی ها ، یعنی آمریکا می رود.

  واقع گرایی

اگر سیاست را فن ممکنات و علم مقدورات بدانیم جایی برای خیال پردازی و آرمان گرایی در آن باقی نمی ماند. لذا بازگشت به واقع گرایی، یکی از مهم ترین الزامات تغییر در دیپلماسی است.واقع گرایی با درک درست موقعیت کشور و باور به بازی برد-برد تحقق می یابد.

اهمیت واقع گرایی چنان است که با همه ایدئولوژی زدگی سیاست خارجی در ایران شاهد بوده ایم که در مناقشه های بین المللی و مواردی مانند جنگ ارمنستان و آذربایجان یا کشتار مسلمانان در چین ، جایی برای آرمان گرایی باقی نماند.

نکته درست را در باب اهمیت واقع گرایی در سیاست خارجی را در جریان مناظرات انتخاباتی ، از زبان دکتر ولایتی و خطاب به سعید جلیلی شنیدیم که «دیپلماسی کلاس فلسفه نیست که شما بروید و بگویید منطق ما را پذیرفتند.»

نکته این که رأس و بدنه دستگاه دیپلماسی در دو دولت قبل ، در مباحث دیپلماتیک سر رشته داشتند ولی رأس دولت و حلقه پیرامونی آن ، اساساً کاری با مباحث کارشناسی و مناسبات دیپلماتیک نداشت و وقعی هم نظرات تخصصی این حوزه نمی نهاد و همین امر ، گاه به تنش هایی در درون دولت می انجامید که نهایتاً به ماجرای سنگال انجامید!
در این سال ها ، انگار شخص رییس جمهور وقت و همراهان او در مجانع جهانی برای خود ماموریت "ابلاغ" قایل بودند و می رفتند تا حقیقتی را بازگویند و نوری باز بتابانند و بازگردند نه این که به منفعتی ملی دست یابند!

 همسایگان به جای آمریکای لاتین

روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین در دو دولت گذشته توسعه یافت. هر چند رابطه با دولت های ضد آمریکایی از آغاز در دستور کار جمهوری اسلامی بوده اما هیچ گاه به اندازه 8 سال گذشته نبوده است چندان که هوگو چاوز به نام و چهره ای کاملاً آشنا در ایران بدل شد.

توجیه این روابط مانور در حیاط خلوت آمریکا از یک طرف و تشویق به رای موافق با ایران در مجامع جهانی به اضافه امکانات بالقوه این کشورها در دور زدن تحریم ها بود.

دولت جدید اما اعلام کرده همسایگان ایران را ترجیح می دهد که شمار آنان با احتساب مرزهای خاکی و آبی به 15 کشور می رسد. در فرهنگ ایرانی اول خانه است و بعد همسایه چه رسد به این که نه خانه و نه همسایه و آن سوی آب ها!

در رویکرد تازه کشورهای همسایه جای آمریکای لاتین را می گیرد.

بدنه کارشناسی

وزیر جدید خارجه به صراحت گفته است نیروهای تحمیلی را کنار خواهد گذاشت. رییس جمهور نیز در آیین معارفه دکتر ظریف ، کارشناسان وزارت خارجه را به اظهار نظر های تخصصی فرا خواند. با این وصف می توان گفت ششمین مولفه تغییر نیروی انسانی به مثابه حاملان تغییرند.
این نکته ، ناظر به آن است که در دولت قبل ، شخص رئیس جمهور و اطرافیانش ، افرادی را بر وزارت خارجه تحمیل کردند که فاقد تخصص و صلاحیت های لازم بودند. قطعاً قرار نیست دستگاه دیپلماسی کشور، سالیان سال ، افرادی را تحمل کند که صرفاً بر مبنای دوستی با رئیس جمهور وقت وارد این مجموعه شده اند و الفبای دیپلماسی را نمی دانند.

وزارت خارجه هند با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت و روابط گسترده سیاسی و اقتصادی با جهان تنها دو هزارکارمند و کارشناس دارد حال آن که شمار کارکنان وزارت خارجه ایران 75 میلیونی چند سال پیش از 7 هزار نفر فراتر رفت و اکنون  احتمالا بیشتر هم شده و کافی است موفقیت های دیپلماتیک دو کشور مقایسه شود.

غرض از این اشاره توصیه به تقلیل نیروی اداری و کارشناسی و غیر تحمیلی در وانفسای بیکاری نیست. با این همه تردیدی نیست که یکی از مهم ترین الزمات تغییر ،چابک سازی دستگاه دیپلماسی و کنار گذاشتن افرادی است که بی هیچ دانش دیپلماتیک به این عرصه آمده اند و حضورآنان دیگران را از اظهار نظر بازداشته و در حد تماشاگر تنزل داده است.

 دیپلماسی اقتصادی

 غالب سفارتخانه های ایران از بیم آلوده شدن به اتهامات مالی و اقتصادی از بازرگانان و فعالان تجاری فاصله می گیرند. حال که ریاست دفتر رییس جمهور به رییس اتاق بازرگانی و معاونت اول به یک مدیر با نگاه اقتصادی سپرده شده است، سفارتخانه ها و نمایندگی های ایران در کشورهای دیگر نیز باید به  این سمفونی بپیوندند و دیپلماسی اقتصادی را به طور جدی در دستور کار قرار دهند چه آن که دستگاه دیپلماسی، باید پیشقراول توسعه تجارت ایران در جهان باشد.

هر چند مولفه های دیگری نیز می توان در خصوص تغییر در سیاست خارجی برشمرد ، اما این 7 مولفه را می توان "کلید"ی ترین رویکردها در تغییر موثر و نیل به دیپلماسی کارا و اثر گذار توصیف کرد.
دستگاه سیاست خارجی، در دولت جدید این بخت را دارد که بر خلاف دوره قبل ،با رئیس جمهوری کار می کند که خود دیپلمات است و زبان دیپلماسی را خوب می داند.

فهرست اخبار
آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392
آترو اسپید D-14
دگوسا ايرانيان
 
شیر فلکه جوشی 45 درجه
لوله و اتصالات وحيد
 
پرند آبی زمین سفید
سینا کاشی
 
کاشی بنفش ساده- 20x30
سامان كاشی
 
پرند کرم زمینه سفید
سینا کاشی
بيمه ايران نمايندگی محارم
رکورد مصرف گاز نیروگاه‌ها جابه‌جا شد/ ۳۱۲ میلیون مترمکعب در یک روزرکورد مصرف روزانه گاز نیروگاه‌ها در هفته منتهی به ۱۷ مرداد شکسته شد و در روز دوشنبه (۱۳ مرداد) با ثبت ۳۱۲ میلیون مترمکعب، بیشترین مقدار مصرف به ثبت رسید.عربستان سعودی در مسیر تحول سبز ساخت ۱۰۰۰ سد، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و جهش در امنیت غذایی و منابع آبمرکز داده متا از مخلوط بتن بهینه شده با هوش مصنوعی برای افزایش مقاومت و کارایی استفاده خواهد کردبتن سفارشی Amrize برای این تأسیسات ۸۰۰ میلیون دلاری با مساحت ۷۱۵۰۰۰ فوت مربع در مینه سوتا، کاهش ۳۵ درصدی ردپای کربن را نشان داد.چندین شهر، اجباری شدن تهویه مطبوع را بررسی می‌کنندگرمای شدید به یک تهدید فزاینده برای سلامتی تبدیل می‌شود. دولت تا انتهای شهریور تکلیف نیروگاه‌ها را مشخص کند | نهاد تنظیم‌گر انرژی به زودی شکل می‌گیرد در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن ارائه یک پیشنهاد اجرایی برای تعیین تکلیف تسهیلات نیروگاه‌ها به صندوق توسعه، اعلام شد: فرآیند ایجاد نهاد تنظیم‌گر انرژی، مستقل از دولت به زودی نهایی می‌شود. پیشنهادات پرداخت بدهی‌های ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی بررسی شد. بررسی پیشنهادات پرداخت بدهی‌ ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی | تغییر رویکرد مدیریتی زیرساخت‌های تولید برق کشور از حالت عادی به «مدیریت پیشگیرانه بحران» وزارت نیرو با تأخیر در تسویه‌حساب نیروگاه داران آن‌ها را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه م آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: عدم حمایت وزارت نیرو از نیروگاه داران و تأخیر در پرداخت صورت حساب آن‌ها، فعالان این صنعت را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ارزی مواجه کرده است. روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم.مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی می گوید: روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم. انرژی خورشیدی، بازی تبلیغاتی وزیر نیرو/ بحران برق را با رویا نمی‌شود خاموش کرد!واقعیت آن است که انرژی خورشیدی به‌دلیل ویژگی‌های ذاتی و ضعف زیرساخت‌های داخلی، هنوز نمی‌تواند نقش جدی در سبد تأمین برق کشور ایفا کند. ۳۰ برابر شدن قیمت مسکن در ۱۰ سال بازار مسکن طی ماه‌های اخیر در وضعیت رکود عمیقی فرو رفته است؛ رکودی که هم خریداران مصرفی را از میدان خارج کرده و هم انگیزه سرمایه‌گذاران را کاهش داده است. ظرفیت تولید برق ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافتوزیر نیرو با بیان اینکه طی یک سال گذشته ظرفیت تولید برق کشور ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است، از رشد ۷۱ درصدی ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد. ظرفیت‌سازی برای اجرای ۱۱۱ پروژه مشارکتی مسکن در سال جاریسال گذشته ۱۳ همت پروژه در همکاری با بخش خصوصی (پروژه مشارکتی) تایید و تصویب شد که این پروژه‌ها در حال عقد قرارداد با سازندگان قرار دارد.بازار مسکن به کما رفت؛ خبری از معاملات خرید و فروش نیستنایب رئیس اول اتحادیه املاک با اشاره به رکود شدید بازار مسکن گفت: حجم معاملات که در خرداد افت شدیدی داشت، در تیرماه تقریباً به صفر رسید و خرید و فروش عملاً متوقف شده است.سرمایه‌گذاری ۱۶.۶ همتی بخش خصوصی در شهرهای جدیدتهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از توسعه شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در ۱۸۹ پروژه به ارزش ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی خبر داد.
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم می‌باشد.  Copyright © 2025 B3m Co. All rights reserved.