| ||||||||||||||||||||
![]() دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ پیشنهاد گفت و گوی ملی مسکن مهرمنبع خبر: شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران(شاسا)
عباس آخوندی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی با توجه به این ادغام باید به هر دو حوزه توجه کند. وی اضافه کرد : حدود 10درصد تولید ناخالص داخلی کشور در حوزه حمل و نقل است و به همین علت این حوزه نیز نیازمند توجه جدی است. آخوندی درباره مهمترین برنامههای دولت یازدهم درحوزه مسکن ،گفت : نگاه ما در حوزه شهرسازی و مسکن عدالت جغرافیایی و نه توجه صرف به کلان شهرها است و باید همه شهرها و روستاهای ایران را از این نظر تحت پوشش قرار دهیم. برنامه دولت، تولید مسکن پایدار وزیر راه و شهرسازی افزود: تولید مسکن پایدار مورد توجه ماست و نه تولید مسکن در کوتاه مدت و با مداخله گسترده دولت. وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح مسکن مهر در دولت یازدهم ادامه می یابد گفت: اگر بخواهیم سیاستی را تثبیت و یا تغییر دهیم نباید بر اساس اغراض شخصی و دلخواه مدیران باشد، بلکه باید ببینیم این سیاست ها چقدر مشکلات مردم را حل می کند و چقدر امکان تداوم دارد ضمن آنکه منابع مالی آن نیز باید وجود داشته باشد. آخوندی با بیان اینکه در ساخت مسکن نباید تنها به کمیت بلکه به نوع ساخت و کیفیت آن هم توجه کرد تاکید کرد: باید خود را جای مردم قرار دهیم و ببینیم آیا مسکنی که می سازیم شرایط مناسب را برای زندگی دارد؟ وزیر راه و شهرسازی انتخاب مکان مناسب برای مسکن و طراحی و معماری آن را با اهمیت دانست و افزود: ساخت مسکن باید به گونه ای باشد که رفاه مناسبی را برای خانوار ایجاد کند و خانواده از امکانات موجود در آن راضی باشد. تا به حال فقط به کمیت مسکن توجه شده است وی گفت: تاکنون بیشتر درباره کمیت مسکن بحث شد و درباره کیفت آن بحث نشده است. آخوندی با بیان اینکه افزایش رضایتمندی مردم دغدغه ماست افزود: باید طرح مسکن مهر را آسیب شناسی کرد و بررسی بیشتری انجام داد تا بتوانیم درباره ادامه یا توقف اجرای آن تصمیم بگیریم. وی افزود: باید ببینیم از نظر اقتصاد کلان آیا امکان تداوم چنین طرحی وجود دارد یا خیر و باید در بررسی ادامه این طرح با مردم با صراحت و صداقت صحبت کنیم و از خودشان راهکار بخواهیم تا بهتر تصمیم بگیریم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اجرای طرح مسکن مهر عمدتا با تزریق منابع بانک مرکزی و نه منابع بانکها صورت گرفته است گفت: تاکنون حدود 38 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی در این طرح تزریق شده است و حدود 12 هزار میلیارد تومان دیگر نیز باید در این طرح تزریق شود. وی افزود: از نظر بانک مرکزی این تزریق پول موجب افزایش پایه پولی میشود و تاثیر مستقیم بر افزایش تورم دارد. 40 درصد تورم ناشی از مسکن مهر است آخوندی گفت: براساس گزارش آقای بهمنی بیش از 40 درصد افزایش پایه پولی کشور ناشی از طرح مسکن مهر است یعنی حدود 40 درصد تورم بیش از 40 درصدی فعلی ناشی از این حوزه است. وی افزود: از مردم باید سوال شود که آیا اجرای طرح مسکن مهر را قبول می کنید یا افزایش تورم را؟ آخوندی گفت: دولت در حال بررسی است که آیا چنین طرحی را ادامه دهد یا خیر؟ وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کیفیت زندگی در مسکنهای طرح مهر مهم است افزود: در بازدیدی که از طرح مسکن مهر پردیس داشتهام، در بسیاری از موارد کسانی که در مسکن مهر ساکن شدهاند کابینت های آشپزخانه را به علت نامناسب بودن، تغییر داده اند و این موضوع موجب اسراف شده است. آخوندی افزود: زمانی که اجرای طرح مسکن مهر آغاز شد این بحث مطرح شد که با اجرای این طرح قیمت زمین در شهرهای بزرگ به صفر می رسد اما آیا واقعا چنین اثری داشت؟ وی گفت: در تهران قیمت زمین در 8 سال گذشته بیش از 800 درصد و قیمت مسکن نیز حدود 500 درصد رشد داشت. مسکن مهر مداخله بی سابقه در اقتصاد بود آخوندی افزود: طرح مسکن مهر مداخله عظیم و گسترده و بیسابقه در اقتصاد است و در تاریخ مسکن ایران چنین مداخلهای نداشتیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: پرسش های بسیاری در حوزه مسکن مهر وجود دارد که باید به آن پاسخ داده شود. وی در عین حال با تاکید بر اینکه طرح های شروع شده را حتما به پایان می رسانیم افزود: دولت هر قراردادی را که تعهد کرده باشد به آن پایبندیم، چه این قرارداد با پیمانکاران و یا با مردم باشد. گفتوگو در سطح ملی برای ادامه مسکن مهر آخوندی با بیان اینکه برای ادامه این طرح باید در سطح ملی گفتگو کنیم و ببینیم این مداخله ها چقدر میتواند موثر باشد گفت: در اطراف تهران ساخت حدود 240 هزار واحد مسکونی آغاز شده است که قاعدتا برای اسکان حدود یک میلیون نفر کافی است و این موضوع باید تاثیر مستقیمی در کاهش قیمت مسکن در تهران می داشت اما عملا اینگونه نشد و حدود 38 هزار مسکن تحویل مردم شد که از این تعداد حدود 20 هزار واحد، ساکن دارد. وی با بیان اینکه مجموعه های مسکن مهر به امکانات زیربنایی از جمله آب، برق و گاز نیاز دارد افزود: باید امکانات دیگر مانند بیمارستان و مدرسه را نیز داشته باشد که دولت باید با کمک مردم در این باره تدبیر کند. آخوندی در پاسخ به این پرسش که راهکار شما برای کنترل بازار و قیمت مسکن چیست؟ گفت: در این زمینه دو موضوع ساخت و معاملات مسکن وجود دارد که در حوزه ساخت نیاز داریم تامین مالی مسکن را متکی به پس اندازهای مسکن کنیم. پسانداز برای خانهدار شدن مورد توجه قرار نگرفت وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از مشکلات در سال های گذشته این بودکه اساسا مفهوم پس انداز برای خانه دار شدن مورد توجه قرار نگرفت. وی با اشاره به اینکه تامین مسکن، اتفاق مهمی در زندگی خانواده هاست، گفت: بدون پس انداز کردن امکان خانه دار شدن نیست و کسی بگوید شما را با یک میلیون تومان خانه دار می کنم عملی نیست و در حد شعار است. آخوندی افزود : باید صندوق پس اندازی باشد که به اندازه شش یا هفت برابر پس انداز مردم تسهیلات دهد یعنی اگر کسی ده میلیون در این صندوق پس انداز داشت باید 60 میلیون تومان تسهیلات بگیرد. وی ادامه داد : دولت نیز دولت نیز باید حمایت ها و تسهیلات را در اختیار کسی قرار دهد که پس انداز مسکن داشته باشد و در این صورت می توانیم منابع پایداری را برای مسکن تامین کنیم. آخوندی افزود: خانواده ها نیز باید برای این منظور برنامه داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی گفت: در واقع بانک های ما حدود کمتر از 20 درصد قیمت مسکن را در شهرهای بزرگ تامین مالی می کنند که قابل قبول نیست و باید سهم بانک ها در تامین منابع مالی مسکن افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه سهم تامین منابع مالی بانک ها در مسکن در کشورهای دیگر 70 تا 90 درصد است افزود: افزایش سهم بانک ها در تامین هزینه های مسکن راه حل جدی برای تامین مسکن پایدار است. آخوندی با بیان اینکه معاملات مسکن برای دو نقش زندگی و یا تجارت است گفت: براساس آمارها در تهران بیش از 500 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و این موضوع نشان می دهد که صاحبان آنها این مسکن ها را برای تجارت خریدند و نه سکونت. وی با بیان اینکه تاجران مسکن نیز مانند هر کاسب و تاجری باید مالیات کسب و کار خود را بدهد افزود: مالیات مسکن کسی که آن را برای محل سکونت خود دارد باید در کمترین حد و حتی از آن معاف باشد اما کسی که در زمینه تجارت مسکن و زمین فعال است باید مالیات دهد. ضرورت اصلاح نظام مالیاتی در بخش مسکن آخوندی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون مالیات در این زمینه گفت: باید نظام های مالیاتی را طوری طراحی کرد که عرضه مسکن به نفع صاحب آن باشد و عرضه زیاد واحد مسکونی می تواند قیمت آن را کاهش دهد. وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه مسکن اجاره ای نیز باید نظام مالیاتی به گونه ای طراحی شود که صاحبان مسکن ترجیح دهند آن را برای مدت طولانی تر اجاره دهند. وی گفت: در کشورهای غربی که اقتصاد آنها بر مبنای سرمایه داری و حمایت بی قید و شرط از مالکیت است در زمینه اجاره طوری عمل می کنند که برای افزایش اجاره بها فرمول خاصی داشته باشد و همچنین نظام مالیات را در این زمینه به گونه ای طراحی می شود که در نهایت به نفع موجر باشد که مورد اجاره را به مدت طولانی تر اجاره دهد. آخوندی در عین حال تاکید کرد: با روش های اجباری مخالف و با راهکارهای اقتصادی موافقیم. توسعه حمل و نقل نیازمند سرمایه گذاری گسترده وزیر راه و شهرسازی توسعه حمل و نقل را نیازمند سرمایه گذاری گسترده و تبعیت از ساز و کار بازار دانست. عباس آخوندی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه کریدورهای شمال-جنوب و غرب به شرق از داخل ایران عبور می کند، گفت: می توانیم از این موقعیت راهبردی حداکثر استفاده را ببریم چرا که در این زمینه امکانات بسیار خوبی داریم و میلیاردها تومان سرمایه گذاری شده است. آخوندی با اشاره به اینکه مجموعه بنادر ایران حدود 186 میلیون تن امکان تخلیه و بارگیری دارند تصریح کرد: در جنوب از بندرعباس تا آلماتی و در شمال نیز از قزوین به رشت، بندر آستارا و سپس سرزمین های شمالی هم از راه ریلی و هم جاده ای می توان متصل شد بنابراین دو کریدور خوب شمال جنوب و همین طور شرق غرب را داریم. وزیر راه و شهرسازی، کسب و کار نامناسب حمل و نقل را از مشکلات این بخش برشمرد و گفت: باید کمک کنیم بنگاه های بزرگی با ظرفیت حمل و نقل ترکیبی یعنی بهره گیری از وسایل متنوع از جمله کشتی، قطار و کامیون تشکیل شود که بار را از جنوب به شمال یا شرق به غرب حمل کند. وی ظرفیت ترانزیتی بار کشور را 150 میلیون تن اعلام کرد و افزود: باید بررسی کرد چه مشکلی وجود دارد که از این ظرفیت استفاده نمی شود و آمار ما در این زمینه خوب نیست. سهم حمل و نقل در بورس صفر است وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون سهم حمل و نقل در بورس در حد صفر است، تشکیل بنگاه های بزرگ مقیاس با امکان عرضه در بورس را از برنامه های خود بیان کرد. آخوندی، تسهیل مقررات و قوانین، کمک های مالیاتی و اداری، دادن امتیازات، حل موانع در گمرک و بنادر و مانند آن را از دیگر برنامه های خود بیان کرد و گفت : با کمک انجمن های حرفه ای حمل و نقل تلاش می کنیم راههایی را برای افزایش ظرفیت پیدا کنیم. وی درباره طرح های باقی مانده وزارت راه و شهرسازی گفت: حجم تعهدات انجام شده در بخش عمومی با درآمدهای دولت سازگاری چندانی ندارد به گونه ای که هم اکنون بیش از 3000 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم و با خوشبینی هم فکر نمی کنیم بیش از این رقم تخصیص بگیریم. آخوندی با بیان اینکه حجم تعهدات وزارت راه و شهرسازی در زمینه حمل و نقل بسیار زیاد است افزود: کمترین رقم گزارش شده در این زمینه بیش از 35 هزار میلیارد تومان است. وزیر راه و شهرسازی درباره آزاد راه تهران-شمال هم گفت: این آزاد راه دارای دو بحث فنی و حقوقی و نیز نظام تامین مالی است. وی افزود: این طرح مشکل جدی در ساختار حقوقی دارد و از روز نخست کج متولد شده است و این داستان ادامه دارد. آخوندی با بیان این که قرار است جمعه از این طرح بازدید کنم تصریح کرد: در پی بازبینی ساختار حقوقی و تحقق منافع ملی هستیم. وی گفت: اگر چه این طرح از پیچیدگی های فنی مانند داشتن 77 کیلومتر تونل و پل های عظیم برخوردار است اما بخش فنی کمتر از بخش مالی و حقوقی اهمیت دارد از این رو امیدوارم با انجام بررسی های لازم در یک ماه آینده تصویر روشن تری از این طرح به مردم ارائه کنم. وزیر راه و شهرسازی، دو برابر شدن ظرفیت حمل و نقل هوایی و سه و نیم برابر شده ظرفیت حمل و نقل ریلی را از دیگر برنامه های خود بیان کرد و افزود : در هر دو مورد به جای پیشرفت، عقب رفت داشتم. وی افزود: 18 خط هوایی داریم که ظاهرا همه خصوصی هستند اما قیمت گذاری سختی وجود داد که از رویه دولتی هم سخت تر است به همین علت این شرکت ها دچار مشکل هستند و کار خود را توسعه نمی دهند. آقای آخوندی ادامه داد : کاهش ظرفیت هوایی تنها به تحریم برنمی گردد بلکه بخش عمده آن مربوط به سیاست گذاری هاست. وزیر راه و شهرسازی افزود : البته خوشبختانه حمل و نقل هوایی اثر مستقیم روزی زندگی مردم ندارد و 3 درصد مسافران را شامل می شود که از این تعداد هم 40 درصد کارمندان دولت هستند. وی گفت: براساس قانون برنامه امسال باید صنعت هوایی ایران آزاد و رقابتی و بر اساس انتخاب مشتری باشد اما این اتفاق نیفتاده است. وزیر راه و شهرسازی درباره حمل و نقل ریلی هم گفت: قرار بود 30 میلیون تن بار از طریق ریلی حمل و نقل شود اما هم اکنون کمتر از 10 میلیون تن است و هم چنین قرار بود سهم حمل و نقل مسافران از طریق ریلی 18 درصد باشد در حالی که هم اکنون 5 درصد است. وی افزود: رفع این مشکلات و اجرای برنامه ها نیاز به سرمایه گذاری های گسترده و تبعیت از ساز و کار بازار دارد و ورود به قیمت گذاری های سفت و سخت به معنی حذف توسعه است.
فهرست اخبار آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392 | ![]() رکورد مصرف گاز نیروگاهها جابهجا شد/ ۳۱۲ میلیون مترمکعب در یک روزرکورد مصرف روزانه گاز نیروگاهها در هفته منتهی به ۱۷ مرداد شکسته شد و در روز دوشنبه (۱۳ مرداد) با ثبت ۳۱۲ میلیون مترمکعب، بیشترین مقدار مصرف به ثبت رسید.عربستان سعودی در مسیر تحول سبز ساخت ۱۰۰۰ سد، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و جهش در امنیت غذایی و منابع آبمرکز داده متا از مخلوط بتن بهینه شده با هوش مصنوعی برای افزایش مقاومت و کارایی استفاده خواهد کردبتن سفارشی Amrize برای این تأسیسات ۸۰۰ میلیون دلاری با مساحت ۷۱۵۰۰۰ فوت مربع در مینه سوتا، کاهش ۳۵ درصدی ردپای کربن را نشان داد.چندین شهر، اجباری شدن تهویه مطبوع را بررسی میکنندگرمای شدید به یک تهدید فزاینده برای سلامتی تبدیل میشود. دولت تا انتهای شهریور تکلیف نیروگاهها را مشخص کند | نهاد تنظیمگر انرژی به زودی شکل میگیرد در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن ارائه یک پیشنهاد اجرایی برای تعیین تکلیف تسهیلات نیروگاهها به صندوق توسعه، اعلام شد: فرآیند ایجاد نهاد تنظیمگر انرژی، مستقل از دولت به زودی نهایی میشود. پیشنهادات پرداخت بدهیهای ارزی نیروگاههای بخش خصوصی بررسی شد. بررسی پیشنهادات پرداخت بدهی ارزی نیروگاههای بخش خصوصی | تغییر رویکرد مدیریتی زیرساختهای تولید برق کشور از حالت عادی به «مدیریت پیشگیرانه بحران» وزارت نیرو با تأخیر در تسویهحساب نیروگاه داران آنها را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه م آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: عدم حمایت وزارت نیرو از نیروگاه داران و تأخیر در پرداخت صورت حساب آنها، فعالان این صنعت را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ارزی مواجه کرده است. روی چاه نفت گرسنه میخوابیم چون از مغزمان استفاده نمیکنیم.مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی می گوید: روی چاه نفت گرسنه میخوابیم چون از مغزمان استفاده نمیکنیم. انرژی خورشیدی، بازی تبلیغاتی وزیر نیرو/ بحران برق را با رویا نمیشود خاموش کرد!واقعیت آن است که انرژی خورشیدی بهدلیل ویژگیهای ذاتی و ضعف زیرساختهای داخلی، هنوز نمیتواند نقش جدی در سبد تأمین برق کشور ایفا کند. ۳۰ برابر شدن قیمت مسکن در ۱۰ سال بازار مسکن طی ماههای اخیر در وضعیت رکود عمیقی فرو رفته است؛ رکودی که هم خریداران مصرفی را از میدان خارج کرده و هم انگیزه سرمایهگذاران را کاهش داده است. ظرفیت تولید برق ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافتوزیر نیرو با بیان اینکه طی یک سال گذشته ظرفیت تولید برق کشور ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است، از رشد ۷۱ درصدی ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد. ظرفیتسازی برای اجرای ۱۱۱ پروژه مشارکتی مسکن در سال جاریسال گذشته ۱۳ همت پروژه در همکاری با بخش خصوصی (پروژه مشارکتی) تایید و تصویب شد که این پروژهها در حال عقد قرارداد با سازندگان قرار دارد.بازار مسکن به کما رفت؛ خبری از معاملات خرید و فروش نیستنایب رئیس اول اتحادیه املاک با اشاره به رکود شدید بازار مسکن گفت: حجم معاملات که در خرداد افت شدیدی داشت، در تیرماه تقریباً به صفر رسید و خرید و فروش عملاً متوقف شده است.سرمایهگذاری ۱۶.۶ همتی بخش خصوصی در شهرهای جدیدتهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از توسعه شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در ۱۸۹ پروژه به ارزش ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی خبر داد. | |||||||||||||||||||
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم میباشد. Copyright © 2025 B3m Co. All rights reserved. |