به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس آخوندی روز سه شنبه در یازدهمین همایش روز بتن افزود: استفاده از فناوری نوین در صنعت بتن، در ساخت اسکله ها، پل ها، فرودگاهها و همچنین جاده ها، می تواند باعث ارتقای کیفی زیرساخت های حمل و نقل در کشور باشد.
وی اضافه کرد: طبق برآوردهای انجام یافته در بخش راه و مسکن در هر ساعت حدود شش میلیارد تومان هزینه می شود که پس از صنعت نفت، در برگیرنده عظیم ترین سرمایه گذاری ملی است.
آخوندی سپس با بیان اینکه، ایران با دارا بودن حدود یک درصد از کل جمعیت جهان، ۲ درصد از سهم جهانی ساخت و ساز را به خود اختصاص می دهد، افزود: بخش مسکن حدود ۳۳ درصد از حجم اقتصاد ایران را در بر می گیرد، به گونه ای که بطور متوسط در حال حاضر روزانه بیش از دو هزار واحد مسکونی جدید در کشور احداث می شود.
وی سپس تصریح کرد: بخش ساخت و ساز نقش اساسی در تولید ناخالص ملی دارد، بنا بر این در جهت دستیابی به معیارهای توسعه پایدار، در این بخش مهم لازم است تا شاخص های کیفیت، مقاوم سازی، کاهش مصرف انرژی مورد توجه قرار گیرد و این توجه به مفهوم دقت در تک تک عناصر زنجیره تولید مسکن و شبکه های حمل و نقل است.
آخوندی در ادامه، صنعت راه و ساختمان را یکی از صنایع استراتژیک برشمرد و اظهار داشت: نقش راهبری دولت در سیاستگذاری های کلان در این بخش همواره لازم بوده و خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در تحقق اهداف سیاست های دولت در بخش راه و ساختمان، پژوهش و آموزش جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان اهرم موثر در برنامه ریزی و هماهنگ سازی این سیاست ها عمل می کند.
وی با بیان اینکه، صنعت راه و ساختمان و صنایع مرتبط با آن از صنایع انرژی بر محسوب می شود، اظهار داشت: بخش حمل و نقل حدود ۳۵ درصد از مصرف انرژی در کشور را به خود اختصاص می دهد، در حالی که سهم بخش صنعت از کل انرژی مصرفی در کشور حدود ۲۰ درصد است، ضمن اینکه از کل انرژی مصرفی در بخش صنعت بیش از ۶۰ درصد از آن نیز مستقیما به نحوی در ارتباط با تولید مصالح ساختمانی است.
به گفته وی، تحقیق در زمینه رعایت و اصلاح الگوهای مصرف در تمام زمینه های مرتبط، شامل انواع صنایع تولیدی مصالح راه و ساختمان و همچنین فناوری های نوین که به کاهش مصرف انرژی در صنعت راه و ساختمان کمک می کند، باید توجه بسیار جدی شود.
وی در ادامه بتن و سیمان(به عنوان جزء اصلی آن) را به عنوان پر مصرف ترین مصالح در صنعت راه و ساختمان دانست و گفت: ۱۳ درصد از مصرف انرژی در این صنعت را سیمان به خود اختصاص داده است.
آخوندی سپس میزان ظرفیت تولید سیمان در کشور را حدود ۸۰ میلیون تن در سال عنوان کرد و افزود: ایران جزء پنج کشور بزرگ تولیدکننده سیمان قرار دارد، ضمن اینکه بخشی از ۹۰ درصد تولید سیمان در کشور فقط به کمتر از سه نوع سیمان پرتلند محدود می شود، در حالی که کشورهای توسعه یافته در جهت تحقق سیاست های اصولی دستیابی به توسعه پایدار، روز به روز به تنوع سیمان های خود می افزایند و عمده این نوع سیمانها، انواع سیمان های آمیخته هستند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ارتقاء کیفی تولید سیمان در کشور و متنوع سازی محصولات سیمانی در کشور با پتانسیل های مناسبی که وجود دارد، می تواند علاوه بر صرفه جویی مصرف انرژی در تولید سیمان و کاهش آلودگی ناشی از تولید سیمان های پرتلند و همچنین افزایش دوام و عمر مفید سازه های بتنی، راه صادرات بیشتر را هموار کند.
به گفته وی، تولید سیمان های بنایی، سیمان های پوزولانی، سیمان های سرباره ای هنوز در کشور رونق نیافته است که علت آن بخشی به کیفیت تولید و بخشی دیگر به عدم فرهنگسازی در این زمینه بر می گردد.
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در موضوع نیازسنجی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: این مرکز به عنوان زیر مجموعه ای از وزارت راه و شهرسازی، در نقش بازوی موثر تحقیقات، می تواند همواره در نیازسنجی تحقیقات جهت تسریع در اعمال سیاست های حاکمیتی دولت در شرایط و مقطع خاص کنونی گره گشا باشد.
یازدهمین همایش روز بتن امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونین و جمعی از مسئولان و فعالان حوزه راه و شهرسازی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.