سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲

مسکن را باید مردم بسازند؛ نه دولت

منبع خبر: اقتصاد پرس

چند روزی است که علی نیکزاد سکان وزارت راه و شهرسازی را به دست عباس آخوندی داده است و از این پس، آخوندی است که باید بار سنگین پروژه‌های نیمه‌تمام و وعده‌های محقق نشده‌ای که دولت احمدی‌نژاد برای او به ارث گذاشته است، به دوش بکشد. در کنار آن، نه حوزه مسکن حال خوبی دارد و نه حوزه راه و ترابری سامان پیدا کرده؛ در کنار این‌که تحریم‌ها هم به خصوص بخش حمل‌ونقل را تحت‌تاثیر قرار داده است. اما دولت تدبیر و امید این وعده را داده است که این مشکلات را حل خواهد کرد، به همین دلیل به گفت‌وگو با عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پرداختیم و از برنامه‌های او در حوزه راه و مسکن جویا شدیم.

 

* دولت یازدهم شما را به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب کرد و نمایندگان هم روی انتخاب شما مهر تایید گذاشتند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه راه و مسکن، شما از این پس با مجموعه‌ای از چالش‌ها و گرفتاری‌ها در حوزه راه و شهرسازی روبه‌رو خواهید بود و دلایل مختلفی در این رابطه مطرح می‌کنند که اصلی‌ترین آنها، سوءمدیریت است. به نظر شما دولت یازدهم بخش راه و مسکن را با چه شرایطی تحویل گرفته است؟

ببینید، در حال حاضر در حوزه حمل‌ونقل در زمینه پروژه‌های مختلف مشکلات جدی دیده می‌شود. با توجه به تحریم‌هایی که صورت گرفته، شما می‌دانید که سخت‌ترین این تحریم‌ها در بخش دریایی اعمال شده و به شدت بخش دریایی را تحت‌تاثیر قرار داده است. به همین دلیل در این حوزه باید به کمک وزارت امور خارجه تصمیمات کلی گرفته شود تا برای رفع مشکلات تدبیری پیدا کنیم. به هر صورت گروه بسیاری در حوزه حمل‌ونقل دریایی فعال هستند و کسب‌وکارشان تحت‌تاثیر این موقعیت قرار گرفته است.

از سوی دیگر، در بخش حمل‌ونقل ریلی پروژه‌های زیادی کلنگ خورده، اما از لحاظ تامین منابع با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. اساسا تامین منابع پروژه‌های زیربنایی چه در حوزه حمل‌ونقل ریلی و چه در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای دارای مشکلات فراوانی است و فاصله بین منابع در اختیار و حجم تعهدات انجام شده خیلی زیاد است و قابل تصور نیست.

 

* شما به مشکل در تامین منابع مالی در حوزه راه اشاره می‌کنید که با کمک بخش خصوصی به راحتی می‌توان این مشکل را رفع کرد. اما دیده شد که با وجود این برگ برنده، دولت‌های گذشته کمتر به سراغ بخش رفتند. مثال بارز آن هم آزادراه تهران شما بود که دولت ساخت این آزادراه را به بخش خصوصی واقعی نسپرد.

کاملا درست است. ما باید درهای حوزه زیرساخت را به بازار بورس و اوراق بهادار باز کنیم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و انواع تامین مالی از طریق بازار سهام و تعریف یک‌سری ابزارهای جدید مالی برای این حوزه صورت گیرد. من در برنامه خودم برای وزارتخانه راجع به این موضوع صحبت کردم که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و شبکه‌های ریلی، زمینی، جاده‌ای و هوایی بدون جذب مشارکت بخش خصوصی قابل اجرا نیست، بنابراین عمده توجه من به باز کردن درها برای بخش خصوصی خواهد بود.

البته باید به این موضوع توجه کنیم که کلا عملیات و کسب‌وکار حمل‌ونقل در ایران ‌باید به نفع بخش خصوصی و رفع موانع کسب‌وکار در این حرفه مورد بازنگری قرار گیرد. بخش حمل‌ونقل ریلی ایران گرفتاری‌های زیادی در تنظیم ارتباطات خود دارد و در حوزه هوایی هم گرفتاری‌های دیگری وجود دارد. در هر صورت ارتباط وزارتخانه با فعالان حوزه حمل‌ونقل باید مورد بازنگری قرار گیرد و اعتماد بخش خصوصی به این حوزه جلب شود. موانع کسب‌وکار در حوزه حمل‌ونقل باید برطرف شود؛ به نحوی که بخش خصوصی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه شود.

 

* برای توانمندسازی بخش خصوصی چه برنامه‌ای دارید؟

آنچه که تصور ما است، این‌که ابزارهای مالی جدیدی را تدوین کنیم. می‌دانید که سهم حمل‌ونقل در تولید ناخالص داخلی بیش از 10 درصد است، ولی در عین حال سهم زیادی در بورس و اوراق بهادار ندارد و یا سهمشان خیلی کم است. بر همین اساس، کاری که باید انجام دهیم، این است که امکان تشکیل هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری، انواع صکوک جدید در حوزه حمل‌ونقل و ابزارهای مالی که در بازار سرمایه قابل خرید و فروش و قابل عرضه باشد را فراهم کنیم تا بخش خصوصی بتواند به شکل جدی‌تری تجدید منابع برای ورود به حوزه حمل‌ونقل در بازار سرمایه کند.

من معتدم که اساسا بخش خصوصی به پروژه‌هایی که تعریف اقتصادی نداشته باشد، وارد نمی‌شود. بخش خصوصی وارد پروژه‌هایی می‌شود و درگیر آن می‌شود که تعریف اقتصادی داشته باشد. پروژه‌ای که تعریف اقتصادی نداشته باشد، بخش خصوصی وارد آن نخواهد شد. بر این اساس ما در تعریف پروژه‌های حمل و نقل با منظر اقتصادی بودن پروژه‌ها، باید یک تجدیدنظر جدی کنیم. در واقع یک رویکرد جدی اقتصادی نسبت به پروژه‌های حمل‌ونقل باید داشته باشیم.

 

* آیا برای آزادسازی هم برنامه‌ای دارید؟

بله، برنامه‌ای که داریم، تنظیم مجدد ارتباط بین وزارتخانه و فعالان حمل‌ونقل است؛ به نحوی که مداخلات دولت در زمینه کسب‌وکار حوزه حمل‌ونقل کاهش یابد. قاعدتا باید دولت به سمتی برود که مخاطرات سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل کاهش یابد و بازار تا حدی که ممکن است، آزاد شود و مداخلات وزارتخانه در کسب‌وکار این حوزه کاهش یابد. این‌که فعالان حمل‌ونقل در وزارتخانه درگیر شوند، سیاست درستی نیست. اگر کسی می‌خواهد در حوزه ساخت قطار سرمایه‌گذاری کند، این‌که چه حقی در شبکه ریلی دارد، باید در این رابطه مدلی با کمک فعالان حمل‌ونقل تدوین شود و افراد بدانند که اگر سرمایه‌گذاری کردند، با نظرات شخصی افراد مواجه نمی‌شوند و هر لحظه این بازار دچار مداخلات مکرر نمی‌شود.

 

* آقای آخوندی، شما سابقه وزارت مسکن را دارید و آن را تجربه کردید. به نظر شما بخش مسکن کشور در حال حاظر چه شرایطی را سپری می‌کند و چه برنامه‌ای برای این حوزه دارید؟

در حوزه مسکن عمده‌ترین بحثی که وجود دارد، افزایش قدرت خرید مردم است. مدلی که ما تهیه کردیم، این است که مدلی را به مردم پیشنهاد کنیم که بتوانند پس‌انداز کنند، ولی سیاست‌های کلی باید به گونه‌ای تدوین شود که قدرت خرید مردم حداقل 6 برابر میزان پس‌انداز مردم باشد. مثلا اگر کسی بتواند 10 میلیون تومان پس‌انداز کند، 60 میلیون تومان قدرت خرید داشته باشد. اگر بتواند پس‌انداز کند، رقم بالاتری قدرت خرید پیدا کند. این در واقع اصلی‌ترین بحثی است که باید در حوزه مسکن دنبال کنیم که مسکن را خود مردم بسازند؛ آن هم طبق سلیقه خودشان و با معماری‌ای که علاقه‌مند هستند. مهم این است که در حوزه مسکن با یک نوع سیاست‌های اجتماعی و سیاست‌های توسعه زمین‌های شهری و سیاست‌های مالی، قدرت خرید مردم و حق انتخاب‌های مختلف را برای مردم فراهم کنیم که مردم خودشان انتخاب کنند. این‌که دولت بگوید من برای شما خانه می‌سازم و شما هر کجا که من ساختم، باید از آن استفاده کنید، مطلوب مردم نیست. این در واقع بحث اصلی ما است.

 

* شما در دوره‌ای معتقد بودند که طرح مسکن‌مهر، کانون بحران‌های اجتماعی در آینده خواهد بود. با این طرح چه می‌کنید؟

در حوزه مسکن‌مهر اصلی‌ترین مساله مطرح، این است که اکثر ساختمان‌ها فاقد تسهیلات زیربنایی و خدمات شهری هستند و قاعدتا کاری که باید انجام دهیم، این است که کیفیت زندگی در این بخش‌ها را که بسیار نامناسب است، به کمک شهرداری و با حمایت مالی دولت بالا ببریم وخدمات زیربنایی و شهری را برای آنها فراهم کنیم تا کیفیت زندگی در این مجموعه‌ها افزایش یابد. با این حال، فعلا مسکن‌مهر با این مشکلات دست به گریبان است. علاوه بر این موضوع، تامین منابع مالی پروژه‌های نیمه‌تمام طرح مسکن‌مهر نیز یکی دیگر از مسائل آن است.

 

* همان‌طور که گفتید، شما با مجموعه‌ای از پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه راه و مسکن روبه‌رو هستید. برای این پروژه‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

اطلاعات باید شفاف شود و این اطلاعات به مردم و نمایندگان رسانده شود و به نحوی باید این پروژه‌ها را اولویت‌بندی و غربالگری کرد و با کمک خود ذینفعان و تمام کسانی باشد که درگیر این پروژه‌ها هستند. یکی از این پروژه‌ها، آزادراه تهران - شمال است که‌ باید گزارش پیشرفت این پروژه را دریافت کنم، اما آنچه مسلم است آزادراه تهران - شمال جزو پروژه‌هایی خواهد بود که به آن توجه خواهم کرد.

فهرست اخبار
آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392
شیر رادیاتور
شير سازی سامين
 
مشعل گازی GSB 8
گروه صنعتی آذربان
 
بست
يزد بسپار
 
آترومنت 500
دگوسا ايرانيان
 
سینک کلاسیک یک لگن - یک سینی
صنايع استيل البرز
بيمه ايران نمايندگی محارم
رکورد مصرف گاز نیروگاه‌ها جابه‌جا شد/ ۳۱۲ میلیون مترمکعب در یک روزرکورد مصرف روزانه گاز نیروگاه‌ها در هفته منتهی به ۱۷ مرداد شکسته شد و در روز دوشنبه (۱۳ مرداد) با ثبت ۳۱۲ میلیون مترمکعب، بیشترین مقدار مصرف به ثبت رسید.عربستان سعودی در مسیر تحول سبز ساخت ۱۰۰۰ سد، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و جهش در امنیت غذایی و منابع آبمرکز داده متا از مخلوط بتن بهینه شده با هوش مصنوعی برای افزایش مقاومت و کارایی استفاده خواهد کردبتن سفارشی Amrize برای این تأسیسات ۸۰۰ میلیون دلاری با مساحت ۷۱۵۰۰۰ فوت مربع در مینه سوتا، کاهش ۳۵ درصدی ردپای کربن را نشان داد.چندین شهر، اجباری شدن تهویه مطبوع را بررسی می‌کنندگرمای شدید به یک تهدید فزاینده برای سلامتی تبدیل می‌شود. دولت تا انتهای شهریور تکلیف نیروگاه‌ها را مشخص کند | نهاد تنظیم‌گر انرژی به زودی شکل می‌گیرد در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن ارائه یک پیشنهاد اجرایی برای تعیین تکلیف تسهیلات نیروگاه‌ها به صندوق توسعه، اعلام شد: فرآیند ایجاد نهاد تنظیم‌گر انرژی، مستقل از دولت به زودی نهایی می‌شود. پیشنهادات پرداخت بدهی‌های ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی بررسی شد. بررسی پیشنهادات پرداخت بدهی‌ ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی | تغییر رویکرد مدیریتی زیرساخت‌های تولید برق کشور از حالت عادی به «مدیریت پیشگیرانه بحران» وزارت نیرو با تأخیر در تسویه‌حساب نیروگاه داران آن‌ها را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه م آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: عدم حمایت وزارت نیرو از نیروگاه داران و تأخیر در پرداخت صورت حساب آن‌ها، فعالان این صنعت را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ارزی مواجه کرده است. روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم.مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی می گوید: روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم. انرژی خورشیدی، بازی تبلیغاتی وزیر نیرو/ بحران برق را با رویا نمی‌شود خاموش کرد!واقعیت آن است که انرژی خورشیدی به‌دلیل ویژگی‌های ذاتی و ضعف زیرساخت‌های داخلی، هنوز نمی‌تواند نقش جدی در سبد تأمین برق کشور ایفا کند. ۳۰ برابر شدن قیمت مسکن در ۱۰ سال بازار مسکن طی ماه‌های اخیر در وضعیت رکود عمیقی فرو رفته است؛ رکودی که هم خریداران مصرفی را از میدان خارج کرده و هم انگیزه سرمایه‌گذاران را کاهش داده است. ظرفیت تولید برق ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافتوزیر نیرو با بیان اینکه طی یک سال گذشته ظرفیت تولید برق کشور ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است، از رشد ۷۱ درصدی ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد. ظرفیت‌سازی برای اجرای ۱۱۱ پروژه مشارکتی مسکن در سال جاریسال گذشته ۱۳ همت پروژه در همکاری با بخش خصوصی (پروژه مشارکتی) تایید و تصویب شد که این پروژه‌ها در حال عقد قرارداد با سازندگان قرار دارد.بازار مسکن به کما رفت؛ خبری از معاملات خرید و فروش نیستنایب رئیس اول اتحادیه املاک با اشاره به رکود شدید بازار مسکن گفت: حجم معاملات که در خرداد افت شدیدی داشت، در تیرماه تقریباً به صفر رسید و خرید و فروش عملاً متوقف شده است.سرمایه‌گذاری ۱۶.۶ همتی بخش خصوصی در شهرهای جدیدتهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از توسعه شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در ۱۸۹ پروژه به ارزش ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی خبر داد.
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم می‌باشد.  Copyright © 2025 B3m Co. All rights reserved.