شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲

خطوط اصلی مسکن اجتماعی

منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد

دنیای اقتصاد- دو هفته بعداز توصیه رییس‌جمهور به دستگاه‌های مسوول بخش‌مسکن مبنی بر اطلاع‌رسانی عمومی درباره مشکلات و آثار تورمی مسکن‌مهر، گروهی از کارشناسان اقتصادی و شهری در میزگردی با عنوان ارزیابی طرح مسکن‌مهر، آثارمثبت و پیامدهای‌منفی این طرح را تشریح کردند.در این میزگرد محمدحسین شریف‌زادگان – اولین وزیر رفاه‌و‌تامین‌اجتماعی و عضو کابینه دولت‌اصلاحات- ابتدا نقاط‌قوت مسکن‌مهر را برشمرد سپس خطاب به دولت‌یازدهم گفت: طرح مسکن‌اجتماعی باید اصلاح‌شده روند قبلی و مکمل طرح مسکن‌مهر باشد نه کنارگذاشتن یکباره آن و خلق یک سیاست‌جدید دیگر.

  اولین وزیر رفاه‌و‌تامین‌اجتماعی، در نشست ارزیابی طرح مسکن‌مهر ترسیم کرد
 خطوط‌ اصلی «مسکن‌اجتماعی» 

 محمدحسین شریف‌زادگان: دولت از خلق هفدهمین سیاست ‌جدید در بخش‌ مسکن اجتناب کند و برنامه خود را در قالب مکمل مسکن ‌مهر ارائه دهد
 آثار مثبت و پیامدهای منفی طرح مسکن‌مهرگروه مسکن – هاجر شادمانی: فضای مناسب نقد و بررسی طرح مسکن‌مهر از زوایای مورد نظر دولت یازدهم، نشست‌های مختلفی را در چند هفته اخیر – به خصوص بعد از دستور سه هفته پیش رییس‌جمهور در جلسه هیات‌دولت مبنی بر اطلاع‌رسانی عمومی مشکلات مسکن‌ مهر- رقم زده است.
هدفی که از برگزاری این نشست‌ها می‌شود برداشت کرد، نوعی پشتیبانی کارشناسی از موج انتقادهایی است که درست از شروع برنامه‌های تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در اوایل امسال به راه افتاد و این روزها به واسطه تصمیم دولت برای متوقف‌کردن طرح، تاحدودی تشدید هم شده است.
در این ارتباط، آخرین روز کاری هفته گذشته، میزگردی تحت عنوان «ارزیابی مسکن‌مهر» توسط انجمن مهندسان مشاور معماروشهرساز و جامعه مهندسان معمار برگزار شد و محمدحسین شریف‌زادگان (اولین وزیر رفاه و تامین‌اجتماعی در دولت دوم اصلاحات) به همراه حجت‌ا... میرزایی (کارشناس اقتصادی) و دو کارشناس دیگر، آثار مثبت و پیامدهای منفی طرح مسکن‌مهر را تشریح کردند.
شریف‌زادگان در بیان نقاط مثبت این طرح، به کاهش طول دوره انتظار برای صاحب‌خانه شدن در بازه حداکثر سه‌ساله و همچنین کاهش قیمت تمام‌شده مسکن از طریق اجاره زمین‌دولتی اشاره کرد و در عین‌حال از دولت خواست راه دولت‌های گذشته در تدوین مکرر و کوتاه‌مدت سیاست‌های جدید را نرود و در قالب مکمل مسکن‌مهر، برنامه خود مبنی بر «مسکن‌اجتماعی» را طراحی کند.
حجت‌الله میرزایی نیز بخش‌هایی از گزارش تحقیقاتی‌ تهیه‌شده در سال90 که به سفارش وزارت مسکن‌ وقت برای مسکن‌مهر انجام  شده بود را قرائت کرد.
 
«گفتیم تا مرز یک‌میلیون واحد متوقف شود»
حجت الله میرزایی، کارشناس اقتصادی و دکترای اقتصاد شهری و منطقه‌ای، با بیان اینکه مسکن مهر موضوعی است که تا سال‌های متمادی جامعه و دولت درگیر این طرح و آثار مثبت و منفی آن هستند، گفت: مهم‌ترین وجه پروژه مسکن مهر، بین‌نسلی بودن آن است که موجب می‌شود پیامدهای آن تا چند نسل تداوم داشته باشد.
وی با اشاره به مطالعه‌ای که در سال 90 از سوی یک تیم کارشناسی و به سفارش معاونت مسکن وزارت مسکن و شهرسازی وقت انجام شد، گفت: مطالعه‌ای با عنوان طرح پژوهشی ارزیابی مسکن مهر به عنوان مطالعه‌ای میان رشته‌ای بین سه رشته شهرسازی، اقتصاد و علوم اجتماعی در زمان اجرای طرح مسکن مهر، یعنی زمانی که تنها یک میلیون واحد مسکونی مهر در کل کشور در حال ساخت بود انجام شد که در این مطالعه ابعاد مختلف طرح مسکن مهر به عنوان مطالعه‌ای حین اجرای کار، مورد بررسی قرار گرفت. میرزایی با بیان اینکه نمی‌توان به طور کلی گفت که مسکن مهر در تمام مناطق ناموفق بوده است، عملکرد این واحدها را در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت مثبت ارزیابی کرد و افزود: عمده مشکلات طرح مسکن مهر مربوط به شهرهای جدید به خصوص اطراف کلانشهرها است.  میرزایی با اشاره به نتایج مطالعه یاد شده، تصریح کرد: مهم‌ترین نتیجه‌ای که از این مطالعه به دست آمد و در آن زمان به مسوولان وقت ارائه شد لزوم توقف هر چه سریعتر ساخت واحدهای جدید مسکن مهر تا زمان انجام مطالعات تکمیلی و برنامه‌ریزی صحیح برای تصمیم‌گیری درست در مورد این پروژه بود که متاسفانه این توصیه و هشدار از سوی مسوولان مورد توجه قرار نگرفت و تعداد واحدها از یک میلیون واحد به دو میلیون و 300 هزار واحد افزایش یافت. وی در مورد حجم و ابعاد پروژه مسکن مهر توضیح داد: تاکنون حدود 230 میلیون مترمربع ساخت و ساز در قالب مسکن مهر انجام شده است که براساس برآوردها 15 درصد جمعیت شهری را در خود جای داده است. از نظر ابعاد مالی نیز، تاکنون نزدیک به 230 هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است که این رقم از کل بودجه سالانه کشور در سال 92 بزرگتر و نزدیک به یک‌دوم تولید ناخالص داخلی در سال است.
وی افزود: پیش بینی ما در مورد آثار آتی طرح مسکن مهر در جامعه بر مبنای مطالعه صورت گرفته این است که این طرح، با آثار و پیامدهای آمایشی بسیار گسترده در جامعه منجر به جابه‌جایی‌های بزرگ جمعیتی در سطح ملی می‌شود و این دقیقا بر خلاف سیاست گذاری‌های دولت قبلی مبنی بر تلاش برای تمرکززدایی جمعیتی از کلانشهرها به سمت شهرهای جدید است.
میرزایی ادامه داد: از سوی دیگر، ویژگی‌های مسکن مهر تناسبی با ذهنیت‌های اجتماعی و فرهنگی خریداران آن ندارد، به این صورت که عملا خریداران و متقاضیان مسکن مهر از دهک‌های درآمدی 5 تا 7 هستند این در حالی است که سیاست مسکن مهر بر تامین مسکن برای دهک‌های درآمدی یک تا 3، متمرکز شده بود.
 
بیشتر، دهک‌های بالای پنج منتفع شدند
وی با تشریح اهداف کلی مسکن مهر خاطرنشان کرد: مسکن مهر در وهله اول با هدف تولید انبوه مسکن ارزان برای گروه‌های کم درآمد برنامه‌ریزی شد اما به دلیل اینکه شرایط مالی مسکن مهر در تمام کشور یکسان بود عملا نتوانست گروه‌های درآمدی یک تا 4 را پوشش دهد و دهک‌های درآمدی 5 به بعد آن هم با نیت سرمایه‌گذاری مخاطبان اصلی مسکن مهر شدند، البته در این میان افرادی از دهک‌های یک تا چهار هم توانستند این واحدها را دریافت کنند اما در شکل کلی، مسکن مهر نتوانست در این هدف به صورت کامل تحقق یابد.
 
هر دو سال یک سیاست‌ برای مسکن!
همچنین، محمد حسین شریف زادگان، صاحبنظر در حوزه معماری و دکترای توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی شهری، در نشست ارزیابی طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: مدل استطاعت در مسکن یکی از رایج ترین مدل‌های ارزیابی در حوزه مسکن است که در واقع عبارت است از بهای مسکن متعارف نسبت به درآمد سالانه خانوار.
وی افزود: نسبت بهای مسکن متعارف به درآمد سالانه خانوار در کشورهای پیشرفته در کل سه برابر است این در حالی است که این نسبت در ایران 10 تا 15 برابر است.
شریف زادگان با بیان اینکه سیاست مدیریت زمین و استفاده از اهرم مالی دو سیاست کارآمد و اثرگذار بر تنظیم بازار مسکن به شمار می‌رود از فقدان شناخت واقعی از بازار مسکن در نتیجه نبود یک مرکز تحقیقاتی در حوزه اقتصاد مسکن انتقاد کرد. وی با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب در ایران به طور متوسط تاکنون هر دو سال یک‌بار یک سیاست جدید مسکن در کشور تصویب و اجرا شده است، گفت: استفاده از طرح زمین استیجاری 99 ساله به منظور کاهش قیمت تمام شده مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد، رعایت حداقل استانداردهای ساختمان سازی در مقایسه با تولیدات فردی و سنتی در ایران، گستردگی مکانی ساخت مسکن مهر در سراسر ایران، صنعتی سازی و تجربه آن در مسکن اجتماعی، اهتمام دولت به امر مسکن اجتماعی بیش از سایر دولت‌ها، موفقیت نسبی این طرح در شهرهای با جمعیت کمتر از 25 هزار نفر و همچنین کاهش نسبت بهای مسکن به درآمد سالانه خانوار به یک تا سه سال برای متقاضیان مسکن مهر، از نکات مثبت اجرای سراسری طرح مسکن مهر در کشور به شمار می‌رود. شریف زادگان ادامه داد: با این حال تلقی نادرست از امر مسکن به عنوان سرپناه وخارج از فضای خرد شهری (محله‌ای)، عدم پوشش مسکن مهر برای گروه‌های اجتماعی کم درآمد، کمبود شدید زیرساخت‌ها و احداث مسکن مهر در خارج از محدوده قانونی شهر، عدم ارتباط واقعی بین زندگی شهری و پاسخگو نبودن مسکن مهر به نیازهای خانوار، تزریق پول مستقیم به نقدینگی کشور و ایجاد تورم به جای استفاده از پس اندازهای ملی در کنار کم توجهی به برنامه‌های بدیل مسکن مهر مانند تجدید حیات شهری (نوسازی بافت‌های فرسوده درون شهر) نکات منفی ساخت واحدهای مسکونی مهر است.
وی در مورد طرح مسکن مهر چنین نتیجه گیری کرد: باید سازوکار ساخت مسکن اجتماعی در ایران اصلاح شود. در عین حال مسوولان مسکن باید به این نکته توجه داشته باشند که سیاست جدید مسکن اجتماعی باید مکمل مسکن مهر باشد و نه کنار گذاشتن یکباره آن و خلق هفدهمین سیاست مسکن پس از انقلاب!
فهرست اخبار
آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392
دستگیره کرم ساتین
تلرانس
 
لوله صنعتی گالوانیزه با ابعاد 95mm
لوله و پروفيل ساوه
 
شیرهای دوکاره رادیاتور( RA-KW وRA-K)
پادرعد(دانفوس)
 
بوشن یکسر دنده نر پلی پروپیلنی
لوله و اتصالات وحيد
 
شیر فلکه کشویی
شير سازی سامين
بيمه ايران نمايندگی محارم
رکورد مصرف گاز نیروگاه‌ها جابه‌جا شد/ ۳۱۲ میلیون مترمکعب در یک روزرکورد مصرف روزانه گاز نیروگاه‌ها در هفته منتهی به ۱۷ مرداد شکسته شد و در روز دوشنبه (۱۳ مرداد) با ثبت ۳۱۲ میلیون مترمکعب، بیشترین مقدار مصرف به ثبت رسید.عربستان سعودی در مسیر تحول سبز ساخت ۱۰۰۰ سد، کاشت ۱۰ میلیارد درخت و جهش در امنیت غذایی و منابع آبمرکز داده متا از مخلوط بتن بهینه شده با هوش مصنوعی برای افزایش مقاومت و کارایی استفاده خواهد کردبتن سفارشی Amrize برای این تأسیسات ۸۰۰ میلیون دلاری با مساحت ۷۱۵۰۰۰ فوت مربع در مینه سوتا، کاهش ۳۵ درصدی ردپای کربن را نشان داد.چندین شهر، اجباری شدن تهویه مطبوع را بررسی می‌کنندگرمای شدید به یک تهدید فزاینده برای سلامتی تبدیل می‌شود. دولت تا انتهای شهریور تکلیف نیروگاه‌ها را مشخص کند | نهاد تنظیم‌گر انرژی به زودی شکل می‌گیرد در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن ارائه یک پیشنهاد اجرایی برای تعیین تکلیف تسهیلات نیروگاه‌ها به صندوق توسعه، اعلام شد: فرآیند ایجاد نهاد تنظیم‌گر انرژی، مستقل از دولت به زودی نهایی می‌شود. پیشنهادات پرداخت بدهی‌های ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی بررسی شد. بررسی پیشنهادات پرداخت بدهی‌ ارزی نیروگاه‌های بخش خصوصی | تغییر رویکرد مدیریتی زیرساخت‌های تولید برق کشور از حالت عادی به «مدیریت پیشگیرانه بحران» وزارت نیرو با تأخیر در تسویه‌حساب نیروگاه داران آن‌ها را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه م آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: عدم حمایت وزارت نیرو از نیروگاه داران و تأخیر در پرداخت صورت حساب آن‌ها، فعالان این صنعت را با بدهی 2.9 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ارزی مواجه کرده است. روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم.مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی می گوید: روی چاه نفت گرسنه می‌خوابیم چون از مغزمان استفاده نمی‌کنیم. انرژی خورشیدی، بازی تبلیغاتی وزیر نیرو/ بحران برق را با رویا نمی‌شود خاموش کرد!واقعیت آن است که انرژی خورشیدی به‌دلیل ویژگی‌های ذاتی و ضعف زیرساخت‌های داخلی، هنوز نمی‌تواند نقش جدی در سبد تأمین برق کشور ایفا کند. ۳۰ برابر شدن قیمت مسکن در ۱۰ سال بازار مسکن طی ماه‌های اخیر در وضعیت رکود عمیقی فرو رفته است؛ رکودی که هم خریداران مصرفی را از میدان خارج کرده و هم انگیزه سرمایه‌گذاران را کاهش داده است. ظرفیت تولید برق ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافتوزیر نیرو با بیان اینکه طی یک سال گذشته ظرفیت تولید برق کشور ۵۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است، از رشد ۷۱ درصدی ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد. ظرفیت‌سازی برای اجرای ۱۱۱ پروژه مشارکتی مسکن در سال جاریسال گذشته ۱۳ همت پروژه در همکاری با بخش خصوصی (پروژه مشارکتی) تایید و تصویب شد که این پروژه‌ها در حال عقد قرارداد با سازندگان قرار دارد.بازار مسکن به کما رفت؛ خبری از معاملات خرید و فروش نیستنایب رئیس اول اتحادیه املاک با اشاره به رکود شدید بازار مسکن گفت: حجم معاملات که در خرداد افت شدیدی داشت، در تیرماه تقریباً به صفر رسید و خرید و فروش عملاً متوقف شده است.سرمایه‌گذاری ۱۶.۶ همتی بخش خصوصی در شهرهای جدیدتهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از توسعه شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در ۱۸۹ پروژه به ارزش ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی خبر داد.
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم می‌باشد.  Copyright © 2025 B3m Co. All rights reserved.