دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳

وزارت راه وشهرسازی 140 هزارمیلیارد تومان پروژه متوقف دارد

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)

تهران - ایرنا - وزیر راه وشهرسازی گفت: حجم پروژه های متوقف شده وزارت راه و شهرسازی با احتساب قیمت های سال گذشته 120 هزار میلیارد تومان و با محاسبه قیمت های امسال این میزان به 140 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

 

به گزارش ایرنا ، عباس آخوندی روز یکشنبه در دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه افزود: کل بودجه وزارت راه و شهرسازی نشان دهنده مشکل جدی در تامین مالی پروژه ها است.

وی اضافه کرد : چنانچه این وضعیت تبیین نشود و از آن گذر شود ، بعد ها برای پیدا کردن راهکار مناسب با مشکل روبرو می شویم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طی دهه گذشته با بی انضباطی مالی گسترده ای در سطح اقتصاد ملی مواجه بودیم و افزود : این موضوع تا به حال جزییات آن تشریح نشده و امید است اقتصاد ایران با کمک اندیشمندان و اقتصاددانان، دولت، مجلس و بخش خصوصی به جایگاه مناسبی برسد.

به گفته آخوندی ، مدت های طولانی است که در کشور سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی و اساسی صورت نگرفته و در نتیجه کسری بزرگ سرمایه گذاری داریم .

وی یادآور شد : راه آهن جمهوری اسلامی با 6 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل دولت یازدهم شد .

آخوندی افزود: طی 15 سال گذشته در حوزه ناوگان ریلی در بهترین وضعیت بر اساس قیمت های روز به طور کلی 300 میلیون دلار ، سالانه 20 میلیون دلار سرمایه گذاری شده که آن هم از محل استهلاک سرمایه گذاری های گذشته بوده و سرمایه گذاری جدیدی انجام نشد .

آخوندی اظهار داشت : کل هواپیماهای ایران را با چند هواپیمای ایرباس 380 می توان تعویض کرد و در عین حال امروز شرکت های هواپیمایی امکان پرداخت سوخت بنزین خود و خدمات فرودگاهی را ندارند و بعد از اتمام ساخت فرودگاه امام خمینی (ره) در سال 86 سرمایه گذاری بزرگی در توسعه فرودگاهی صورت نگرفت .

به گفته وی ، کشورهای همسایه اعم از ترکیه و جمهوری آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج فارس سرمایه گذاری های فرودگاهی بزرگی انجام شده است.

آخوندی ارزش کل جاده های کشور را 200 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و اظهارداشت: نگهداری این میزان جاده سالانه به هشت هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد ، در حالی که سال گذشته کل بودجه نگهداری راه ها یک پنجم این مبلغ بود و این امر موجب سیر نزولی خدمات دهی به جاده ها شد.

وی رفت و آمد 127 هزار کامیون بالای 25 سال در جاده ها را یاد آور شد و گفت : عمر مفید یک کامیون در ایران حداکثر 10 سال است ،بنابراین کامیون های موجود به جای مصرف 30 لیتر گازوئیل در هر 100 کیلومتر 56 لیتر مصرف می کنند.

آخوندی میزان سرمایه گذاری کشورهای جنوب خلیج فارس در حوزه بندری را بیش از 100 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: بعداز بندر شهید رجایی در شمال خلیج فارس ، هیچ بندر بزرگ دیگری ساخته نشده که نشان دهنده مشکلات ما در زمینه سرمایه گذاری این بخش است.

وی گفت: نخستین دلیل ریشه ای کمبود سرمایه گذاری، اجرای نامناسب خصوصی سازی در ایران دانست و افزود: هدف از خصوصی سازی در ایران این بود که با توجه به حجم سرمایه گذاری محدود دولت و ناکارآمدی سیستم مدیریت دولتی، سرمایه گذاری را به جامعه و مدیریت هم به بخش خصوصی واگذار شود، اما آنچه انجام شد ،حراج 100 سال سرمایه ملی مردم به نهادهای شبه دولتی بود که نه بهبود کارایی مدیریت دولتی را در پی داشت و نه افزایش سرمایه گذاری مردمی را داشتند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قرار شد دولت در جاده، ریل، هوا، دریا و غیره سرمایه گذاری نکند ،چون بخش خصوصی می تواند در این حوزه ها ورود کند اما در نهایت نتیجه این شد که دولت سرمایه گذاری نکرد و بخش خصوصی نیز وارد نشد، در نتیجه سرمایه گذاری در این بخش با بحران مواجه شد.

وی تاکید کرد با خصوصی سازی موافقم ،اما با روش فعلی که سبب شده در همه حوزه ها گرفتار شویم ،مخالفم و این خصوصی سازی نیست و باید روش فعلی بازنگری شود.

وزیر راه و شهرسازی دومین مشکل ریشه ای کمبود سرمایه گذاری ها و توقف پروژه ها در ایران را ساختار مالی کشور عنوان کرد و افزود: با سیاست های عوام گرایانه دهه گذشته نهایتاَ در وضعیت تنگنای مالی بسیار شدید قرار گرفتیم و طبق اعلام بانک مرکزی کل اعتباراتی که بانک های ایران داده اند 240 هزار میلیارد تومان است که 120 هزار میلیارد تومان آن به عنوان وجه گردش مالی بنگاه ها و 120 هزار میلیارد تومان دیگر تسهیلات جدید بوده است که بخشی از این مبلغ هم به عنوان مطالبات معوقه و بخشی دیگر تحت عنوان تجدید قراردادهای قبلی بوده است.

وی افزود: برای کشوری که تولید ناخالص داخلی اش 920 هزار میلیارد تومان است 120 هزار میلیارد تومان تسهیلات به معنی 14 درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) است در حالی که در دنیا تسهیلات مضرب چهار و پنج GDP است که این آمار نشاندهنده مشکل بزرگ سیستم مالی کشورمان است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نخستین ریسک پروژه ها، مشکل ریسک تامین مالی آن ها در ایران است، گفت: برای نخستین بار در ایران سود تسهیلات از نرخ تورم بیشتر شده است در حالی که قبلاَ نرخ تورم بیش از سود تسهیلات بوده و به این معنی است که اگر تورم طبق اعلام بانک مرکزی 17 درصد باشد و نرخ سود تسهیلات 28 درصد، یعنی تقاضا برای پول بسیار بیشتر از امکان عرضه آن است .

وی راهکار این موضوع را افزایش سرمایه بانک ها دانست و گفت: افزایش سرمایه امکان وام دهی بانک ها رشد می دهد تا به ثبات در بازار پولی دست یابیم و این راهکار در لایحه خروج دولت از رکود ذکر شده بود که در مجلس به تصویب رسید و به زودی اجرا می شود.

وی مشکل سوم و ریشه معضلات سرمایه گذاری در ایران را حاکمیت دیدگاه دولتی در اقتصاد ملی ذکر کرد و افزود: به همین دلیل از دارایی های ملی بهره برداری مناسبی نمی شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه می توان به جای فروش دارایی های دولت آن ها را مدیریت کرد، گفت: این وضعیت می تواند بخشی از بدهی های دولت را جبران کند و شما به عنوان مدیران پروژه می توانید این مدل های نوین مدیریتی را به مدیران دولتی پیشنهاد دهید.

وی چهارمین مشکل ریشه ای سرمایه گذاری در ایران را ضعف مدل های مدیریت صندوق پروژه ها ذکر کرد و افزود: نیاز به همدلی فراوانی داریم تا کج راهه های پیموده شده در گذشته را اصلاح و اقتصاد را به ریل خود بازگردانیم تا آبادانی کشور را به مردم هدیه دهیم.

فهرست اخبار
آرشيو اسفند ماه سال 1397آرشيو دی ماه سال 1397آرشيو مهر ماه سال 1397آرشيو خرداد ماه سال 1397آرشيو ارديبهشت ماه سال 1397آرشيو فروردين ماه سال 1397آرشيو اسفند ماه سال 1396آرشيو مرداد ماه سال 1396آرشيو خرداد ماه سال 1396آرشيو فروردين ماه سال 1396آرشيو دی ماه سال 1395آرشيو آذر ماه سال 1395آرشيو آبان ماه سال 1395آرشيو مرداد ماه سال 1395آرشيو تير ماه سال 1395آرشيو خرداد ماه سال 1395آرشيو ارديبهشت ماه سال 1395آرشيو بهمن ماه سال 1394آرشيو مهر ماه سال 1394آرشيو شهريور ماه سال 1394آرشيو مرداد ماه سال 1394آرشيو تير ماه سال 1394آرشيو خرداد ماه سال 1394آرشيو ارديبهشت ماه سال 1394آرشيو فروردين ماه سال 1394آرشيو اسفند ماه سال 1393آرشيو بهمن ماه سال 1393آرشيو دی ماه سال 1393آرشيو آذر ماه سال 1393آرشيو آبان ماه سال 1393آرشيو تير ماه سال 1393آرشيو ارديبهشت ماه سال 1393آرشيو فروردين ماه سال 1393آرشيو اسفند ماه سال 1392آرشيو بهمن ماه سال 1392آرشيو آبان ماه سال 1392آرشيو مهر ماه سال 1392آرشيو شهريور ماه سال 1392آرشيو مرداد ماه سال 1392آرشيو تير ماه سال 1392آرشيو خرداد ماه سال 1392
لوله صنعتی گالوانیزه ابعاد 25mm
لوله و پروفيل ساوه
 
آتروسیل M-12
دگوسا ايرانيان
 
کاشی گوهره پررنگ- 25x33
سامان كاشی
 
MASTERTOP 1105
دگوسا ايرانيان
 
سنگ مرمر قزل قایا کردستان
بازار محارم
بيمه ايران نمايندگی محارم
هزینه ساخت هر متر مسکن ۳ تا ۵ میلیون توماننیاز واقعی کشور چند واحد مسکونی است؟‌بخشنامه افزایش وام ساخت به بانک مسکن ابلاغ شدوزیر راه و شهرسازی از ابلاغ بخشنامه افزایش تسهیلات ساخت مسکن به بانک مسکن از سوی بانک مرکزی خبر داد.بررسی بازار مسکن در ماه پایانی سالسراب سونامی مسکن؛ تلقین فروشندگانعبور از «بخشنامه رنگ» در تهران؟ دنیای اقتصاد : یک هفته پس از ابلاغ بخشنامه «رنگ درمانی پایتخت» از سوی شهردار تهران برای تغییر چهره بصری شهر، مشاهده‌های میدانی از عملکرد خلاف جهت دستورالعمل جدید در برخی از مناطق ۲۲گانه خبر می‌دهد.مصالح ساختمانی ارزان کجاست؟دنیای اقتصاد : متولی بخش مسکن طی سه ماه گذشته از اقدام برای تولید و عرضه مناسب مسکن برای اقشار متوسط و کم درآمد از طریق اختصاص امتیازات ویژه به سازندگان و تولید‌کنندگان حوزه ساخت‌وساز خبر می‌دهد. شهرهای امن و ناامن جهان شهرهای امن و ناامن جهان برای زندگی و کسب‌وکار معرفی شدند. یک مقام مسئول به مهر خبر داد ساخت ۱۳۰ هزار مسکن با ابزار صندوق زمین و ساختمان از سال آیندهمعاون سرمایه گذاری و جلب مشارکت های سازمان ملی زمین و مسکن از آغاز روند آماده سازی و اجرای عملیات احداث ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار واحد مسکونی از محل صندوق های زمین و ساختمان در سال آینده خبر داد.چشم ساکنان به جمال پردیس روشن می‌شود؟احدهای مسکونی و پروژه‌های زیربنایی این شهر جدید روال مناسبی پیدا کرده و مسؤولان وعده داده‌اند تمامی واحدهای مسکونی بجز آنها که دچار مشکلات حقوقی هستند را تا پایان سال ۱۳۹۸ تحویل دهند.احتمال صفر شدن تعرفه تجاری ایران و سوریهسرپرست هیات تجاری سوریه با بیان این‌که ایران باید بیش‌ترین سهم را در بازسازی سوریه داشته باشد، اجرای ۱۸ تفاهم‌نامه همکاری‌های تجاری میان ایران و سوریه را خواستار شد.مسکن تبدیل به کالای سرمایه‌ای نشود/ دستگاه‌های نظارتی و قضایی وارد شوندیک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تلاطمات بازار مسکن با نظارت دستگاه‌های ذیربط فروکش شود.مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) منصوب شدوزیر راه و شهرسازی طی حکمی، علی رستمی را به سمت مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) منصوب کرد.مهر گزارش می‌دهد؛ لغو اعتبار معاملات قولنامه‌ای؛ پیش‌نیاز مقابله با زمین‌خواریدر پی ارسال نامه‌ای از سوی وزیر راه به دادستان کل مبنی بر لزوم جلوگیری از تصرف اراضی ملی، حقوقدانان معتقدند تا وقتی معاملات غیررسمی اعتبار دارد، صحبت از پیشگیری از زمین‌خواری بی‌معناست.افت اشتغالزایی در آمریکاانتشار خبر اشتغال زایی ضعیف فوریه آمریکا، نگرانی بازارهای مالی از کاهش رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را افزایش داده است.شش اقدام اورژانسی برای کنترل قیمت مسکن ابهام‌زدایی از چشم‌انداز اقتصادی،صنعتی‌سازی، ارائه زمین ارزان قیمت، مشوق‌های مالیاتی، تسهیلات با نرخ سود پایین به سازندگان و ممانعت بانک‌ها از خرید و فروش ملک ممکن است بازار مسکن را به ثبات برساند.پیشنهاد رییس سازمان محیط زیست به وزیر راهرئیس سازمان محیط زیست در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کرد که غرفه‌هایی برای ارائه و فروش محصولات سازگار با محیط زیست، در فرودگاه‌ها و پایانه‌های قطار و اتوبوس‌های بین شهری اختصاص یابد.بازار سنگ ساختمانی ایران در مخاطره حضور دلالان عراقی دبیرکل انجمن ملی سنگ ایران گفت: شرایط رکود بازار داخل و فشار تحریم ها موجب شده که دلالان سنگ ساختمانی عراق با بهره گیری از این شرایط، هر مترمربع سنگ فرآوری شده را با قیمت کمتر از 10 دلار خریداری کنند رئیس قوه قضائیه: آینده ایران در گرو اجرای عدالت استحجت الاسلام والمسلمین رئیسی در اولین پیام خود بعد از انتصاب به سمت ریاست قوه قضائیه، شرط تداوم انقلاب را در گرو مبارزه با فساد دانست. رئیس بنیاد مسکن خبر داد: ورود بنیاد مسکن به حوزه احیای بافت‌های فرسوده شهریرئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از آمادگی این نهاد برای ساخت واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به ویژه در شهر مشهد خبر داد.زمین‌خواران در تعطیلات فعال هستند؛ نامه وزیر راه به دادستان برای مقابله با زمین‌خواری در ایام نوروزوزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به دادستانی کل کشور و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع‌طبیعی، خواستار صدور دستور اقدامات پیشگیرانه نسبت به تصرف اراضی دولتی در نوروز شد.
كليه حقوق اين سايت مربوط به بازار مصالح و مسكن محارم می‌باشد.  Copyright © 2021 B3m Co. All rights reserved.